Svar: Om amning - igen
25. marts 2011
Alder:
1 mdr.
Kære forvirrede forældre
Det kunne godt lyde som om at den ro flasken har givet, har være gavnligt for mælken, så din mælkemængde nu er øget. Det er rigtig dejligt og super flot, at du har kunne malke 60ml ud - så er der jo noget at komme efter :)
Da jeres dreng har tabt sig, så er du nødt til stadig at supplere med flaske. Han er nødt til gennem længere tid at øge sit indtag og dermed også sin vægtøgning. Jeg synes umiddelbart at det er for tidligt, at lade ham køre fri fleks på brystet og regne med at han får, hvad han har brug for .. hvis du gør dette, så bør det i hvert fald kontrolleres med vejninger af sundhedsplejerske eller læge, så I har helt hånd i hanke med, hvad han får og om han tager på. Han tåler ikke at skulle tabe sig igen.
I skriver at I ofte fjerner flasken, for at lade ham bøvse ... Umiddelbart behøver I ikke gøre dette og jeg synes I skal lade ham spise det, han viser behov for. I må et eller andet sted tro på, at han slipper flasken, når han er mæt og ikke har brug for mere.
Prøv, når I giver ham flaske, at holde ham lidt oprejst, så mælken lettere holder sig i maven og så han ikke gylper så meget.
Du skriver at du kunne malke 60 ml ud, du fortæller også at han kan drikke ca 50 ml af flasken - altså 110 ml mælk i alt. Det lyder faktisk som en mængde, han har brug for til et enkelt måltid og derfor også som om at han altså stadig har brug for begge dele - både bryst og flaske ...
Det at han er begyndt at drikke lidt mindre af flasken, kan godt være tegn på at han får lidt mere hos dig og din mælkemængde er blevet sat lidt op - men det lyder for mig som om at det fortsat er for tidligt at lade ham springe flasken over. Som sagt, skal det i hvert fald ske i samarbejde med læge eller sundhedsplejerske, som kan kontrolveje jeres dreng og holde øje med at han fortsat tager på :)
Det kan godt være at du på sigt vil kunne overgå til at amme og kun give flaske 1-2 gange i døgnet og måske helt springe flasken over, men lige nu lyder det altså som et reelt behov, at få begge dele ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske