Brev:
Vægttab under graviditet
25. marts 2011
Alder:
0 mdr.
Vægttab under graviditet
Hej Helen!
Normalt er jeg meget bevidst omkring min vægt og i det hele taget det at leve sundt. Min BMI før graviditet lå på knap 22.
De første måneder af graviditeten gik det så helt galt.... Jeg havde meget kvalme og madlede. Ingen overskud og følte bare jeg skulle overleve... Det eneste, der rigtig kunne tage kvalmen, var når jeg spiste og noget af det eneste jeg kunne spise var birkes, kiks, fetaost og en anden bestemt fuldfed ost. I disse måneder var jeg bare SÅ ligeglad med min vægt, -jeg spiste bare. Det har så hævnet sig...
Da jeg var gravid i omkring 17.uge havde jeg taget omkring 7 kg på. På dette tidspunkt havde jeg fået det fysisk bedre, får mere motion og er igen blevet meget opmærksom på kosten. Under mine tre tidligere graviditeter har jeg taget omkring 12 kg på, - hvilket et eller andet sted har været perfekt, da det hurtigt er forsvundet igen efter fødslen. Mine planer er derfor også, at jeg ikke skal tage mere end 12 kg på denne gang. Men med en vægtøgning på 7 kg allerede i 17.uge valgte jeg at være meget konsekvent med min kost. Det er nu cirka to uger siden og jeg kan se, at jeg alene den sidste uge har tabt 1,5 kg. Jeg har svært ved at vurdere, om det er ok?
Jeg lever rigtig sundt og har svært ved at se, at barnet i min mave mangler noget... Jeg spiser havregryn med skummetmælk til morgenmad, kæmpe portion salat med en masse forskellige grøntsager sammen med ca.100gr fisk og/eller skladdyr til frokost, cheasy yougurt over middag, frugt og bær, og almindelig sund aftensmad sammen med familien til aften (undgår store portioner og tager grøntsager istedet for brød, pasta og andet kulhydrat, dertil fisk ca to gange pr uge og ellers fedtfattigt kød gerne fjerkræ). Efter aftensmad lidt frugt eller ingenting.
Jeg synes, jeg lytter til min krop, hvis den er sultent tager jeg gerne noget frugt eller grønt mellem måltiderne. Er det ok, at jeg taber mig lidt, når jeg for det første har taget så ekstrem meget på og for det andet vælger at gøre det på en sund måde? Jeg frygter, at hvis jeg ikke taber mig nu, bliver alt, alt for tyk sidst i graviditeten, og synes egentlig at de 12 kg jeg plejer at tage på, når jeg er gravid er mere end rigeligt at rende rundt med...
Med venlig hilsen
Tykke