Vægttab under graviditet

25. marts 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Vægttab under graviditet

Hej Helen!

Normalt er jeg meget bevidst omkring min vægt og i det hele taget det at leve sundt. Min BMI før graviditet lå på knap 22.

De første måneder af graviditeten gik det så helt galt.... Jeg havde meget kvalme og madlede. Ingen overskud og følte bare jeg skulle overleve... Det eneste, der rigtig kunne tage kvalmen, var når jeg spiste og noget af det eneste jeg kunne spise var birkes, kiks, fetaost og en anden bestemt fuldfed ost. I disse måneder var jeg bare SÅ ligeglad med min vægt, -jeg spiste bare. Det har så hævnet sig...

Da jeg var gravid i omkring 17.uge havde jeg taget omkring 7 kg på. På dette tidspunkt havde jeg fået det fysisk bedre, får mere motion og er igen blevet meget opmærksom på kosten. Under mine tre tidligere graviditeter har jeg taget omkring 12 kg på, - hvilket et eller andet sted har været perfekt, da det hurtigt er forsvundet igen efter fødslen. Mine planer er derfor også, at jeg ikke skal tage mere end 12 kg på denne gang. Men med en vægtøgning på 7 kg allerede i 17.uge valgte jeg at være meget konsekvent med min kost. Det er nu cirka to uger siden og jeg kan se, at jeg ...

Annonce

... alene den sidste uge har tabt 1,5 kg. Jeg har svært ved at vurdere, om det er ok?

Jeg lever rigtig sundt og har svært ved at se, at barnet i min mave mangler noget... Jeg spiser havregryn med skummetmælk til morgenmad, kæmpe portion salat med en masse forskellige grøntsager sammen med ca.100gr fisk og/eller skladdyr til frokost, cheasy yougurt over middag, frugt og bær, og almindelig sund aftensmad sammen med familien til aften (undgår store portioner og tager grøntsager istedet for brød, pasta og andet kulhydrat, dertil fisk ca to gange pr uge og ellers fedtfattigt kød gerne fjerkræ). Efter aftensmad lidt frugt eller ingenting.

Jeg synes, jeg lytter til min krop, hvis den er sultent tager jeg gerne noget frugt eller grønt mellem måltiderne. Er det ok, at jeg taber mig lidt, når jeg for det første har taget så ekstrem meget på og for det andet vælger at gøre det på en sund måde? Jeg frygter, at hvis jeg ikke taber mig nu, bliver alt, alt for tyk sidst i graviditeten, og synes egentlig at de 12 kg jeg plejer at tage på, når jeg er gravid er mere end rigeligt at rende rundt med...

Med venlig hilsen
Tykke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor