Svar: Brystvorten er beskadiget

14. marts 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Det kan være flere ting.

For det første kan der være tale om et sutteblære eller en suttevabel. Det får nogle kvinder og her sidder vablen ofte på spidsen af brystvorten og den vil være hvid, nogle gange gennemsigtig lys. Det ligner en blære eller en vabel og det gør ondt, når barnet tager fat eller hvis man rører ved den.

Mange kvinder får det i starten, når amningen skal etableres, nogle børn får også en sutteblære på læberne ... Og så sker det også at man får sutteblærer når barnet bliver ældre. Din datter har en alder nu, hvor hun nogle gange måske dier lidt yderligt, slipper tager fat, nogle børn bider også mor i denne alder.

Behandlingen af dette er observation og ændring af sutteteknik. Det er vigtigt at din datter får mere bryst i munden og ikke glider ud og sutter for yderligt. Det kan hjælpe i en ...

Annonce

... periode, at lægge til i en anden stilling, så hun malker anderledes på brystet.

Der kan også være tale om white spot, som du selv er inde på. Det er en hvid eller gullig plet, som ligner en talgknop og der er her tale om en tilstoppet hudpore, lidt som en bums. Nogle gange vil den forsvinde af sig selv, andre gange vil det være en god idé at prikke hul på den, evt. med en steril nål, for at få den lille mælkeophobning væk. Ofte vil det være lidt som at trykke en bums og der vil komme en klistret streng ud, og når den er væk, så er der afløb for mælken igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan der naturligvis også være tale om en infektion, som du også er inde på, men her burde du umiddelbart også have andre symptomer og mere ondt ... :) Man kan have svamp, herpes og andre sygdomme på og i brystet.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder