Svar: Brystvorten er beskadiget
14. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Det kan være flere ting.
For det første kan der være tale om et sutteblære eller en suttevabel. Det får nogle kvinder og her sidder vablen ofte på spidsen af brystvorten og den vil være hvid, nogle gange gennemsigtig lys. Det ligner en blære eller en vabel og det gør ondt, når barnet tager fat eller hvis man rører ved den.
Mange kvinder får det i starten, når amningen skal etableres, nogle børn får også en sutteblære på læberne ... Og så sker det også at man får sutteblærer når barnet bliver ældre. Din datter har en alder nu, hvor hun nogle gange måske dier lidt yderligt, slipper tager fat, nogle børn bider også mor i denne alder.
Behandlingen af dette er observation og ændring af sutteteknik. Det er vigtigt at din datter får mere bryst i munden og ikke glider ud og sutter for yderligt. Det kan hjælpe i en periode, at lægge til i en anden stilling, så hun malker anderledes på brystet.
Der kan også være tale om white spot, som du selv er inde på. Det er en hvid eller gullig plet, som ligner en talgknop og der er her tale om en tilstoppet hudpore, lidt som en bums. Nogle gange vil den forsvinde af sig selv, andre gange vil det være en god idé at prikke hul på den, evt. med en steril nål, for at få den lille mælkeophobning væk. Ofte vil det være lidt som at trykke en bums og der vil komme en klistret streng ud, og når den er væk, så er der afløb for mælken igen.
Og så kan der naturligvis også være tale om en infektion, som du også er inde på, men her burde du umiddelbart også have andre symptomer og mere ondt ... :) Man kan have svamp, herpes og andre sygdomme på og i brystet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske