Svar: Amning og opstart af arbejde

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære T´s mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er ikke urealistisk at du starter på arbejde, når jeres dreng er 7 måneder og far så tager over, det kan sagtens komme til at fungere med amning.

Det er nemlig sådan, at jeres dreng naturligt vil sætte sit behov for skemad og mere fast føde op, han vil drikke mere vand af kop og amningerne vil skrues ned. Det betyder at han i 7 måneders alderen vil trives med fire amninger i døgnet og disse amninger kan meget fint ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. De to dage om ugen, hvor du så ikke er hjemme, kan far give jeres dreng mælk af kop eller forsøge med en flaske (det lykkes nogle gange netop fordi mor ikke er der og amning er udelukket) inden middagsluren og du kan amme som du plejer til de øvrige tidspunkter.

For at nå dertil, er det naturligvis vigtigt at mængden af skemad øges stille og roligt, og når jeres dreng bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt at få øget hans antal af måltider og også få øget hans indtag af grød og grøntsagsmos, han skal også til at have mad i hånden, kød og fisk i grøntsagsmosen osv.

En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur (denne amning forsvinder, når han er 7 måneder og han puttes til den tid uden mælk om formiddagen. Sover som nu ca. 45 minutter, det er helt fint.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes eller flaske eller mælk af kop og puttes til middagslur ca 12.30/13.00 som nu

Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes ofte også om eftermiddagen - men i 7 måneders alderen erstattes denne amning ofte af et rigtigt mellemmåltid som ...

Annonce

... flerkornsgrød med frugt. Du kan dog vælge at bibeholde amning lidt længere tid, da det kan være dejligt for jer begge at mødes på denne måde, når I har været adskilt.

Powernappen springes ofte over i 6-7 måneders alderen

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvorvidt han har sovet powernap eftermiddag eller ej.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, vil ofte kunne spise mere eller mindre i søvne og begynder så at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så for at svare på dine spørgsmål, så er det realistisk at arbejde på en plan, for din dreng i 7 måneders alderen kun ammes tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. I en overgangsperiode må han gerne ammes eftermiddag, når du kommer hjem.

Hvis toget bliver forsinket osv. vil det som tiderne er angivet i planen ikke have betydning for hans indtag af mad og behov for mælk/bryst :) Jeres søns grundlæggende behov for mad og mælk kan fint dækkes på denne måde.

Det kan være praktisk at lære ham at tage en flaske, fordi han ikke er ældre. Det vil give ham en noget større mælkemængde at få mælk af en flaske end han vil kunne drikke af en kop. Dertil kommer at der er noget naturligt beroligende i at sutte og synke på enten bryst eller flaske inden han skal sove middagslur. Prøv med en pigeon elastisk flaskesut og se om han vil tage imod den. Lad far forsøge sig uden at mor er hjemme. Lykkes det ikke, så kan han som sagt godt trives med amning som beskrevet i planen :)

At han på nuværende tidspunkt kun drikker 3-4 slurke af en kop lyder helt alderssvarende og meget fint. Han vil naturligt godt kunne drikke mere af koppen, når han bliver 7 måneder, men stadig ikke store mængde. Væskebehovet dækkes af de 4 amninger.

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.