Brev:
Stop med flaske om natten
23. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Stop med flaske om natten
Hej Helen,
vi er forældre til to skønne drenge. Vores yngste søn er netop blevet et år og er en glad, nysgerrig og MEGET aktiv dreng der også har temperament. Han går allerede godt og sidder stort set ikke stille i de vågne timer.
I løbet af dagen får han 5-6 måltider og spiser fint og varieret. Vi oplever nogle gange at han stopper forholdsvist hurtigt med at spise fordi nysgerrigheden tager over og hans fokus skifter væk fra maden. Han er faldet fra midten til de nederste vækstkurver for vægt i forhold til alder. Vores læge der netop har set ham til et års undersøgelse er dog ikke bekymret over hans vægt og mener at faldet skyldes hans høje aktivitetsniveau.
Foruden de almindelige måltider, får han en portion grød eller øllebrød samt en flaske med 200 ml. MME når det er sengetid ved 19.30-20 tiden. Han vågner i løbet af natten og får der en flaske med 200-300 ml. MME.
Vi vil meget gerne væk fra natflasken og evt. også aftenflasken. Vi er dog meget i tvivl om han har brug for den energi han får fra sin MME. Så, hvornår og hvordan kommer vi af med flasken? Er det et reelt behov for næring eller bare en tryg vane?
Han sover i egen seng og bruger ikke sut men har et sovedyr som han lige er begyndt at knytte sig mere til (ifm. start i dagpleje for 1 måned siden). Hvis vi har prøvet at tage ham over til os i sengen karter han rundt og er flere timer om at finde ro, så det synes vi ikke er en god måde at give ham tryghed lige nu.
Vores ældste søn begyndte at sove igennem af sig selv. Vi har derfor ingen erfaring at trække på og håber at du kan hjælpe os på vej.
Mange hilsener de trætte to.