Amning og opstart af arbejde

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Amning og opstart af arbejde

Kære Helen.

Jeg har længe fulgt med her i brevkassen "på sidelinjen" - men nu synes jeg, at der er behov for din altid brugbare feedback lidt mere direkte…

Jeg har en dejlig søn, som fylder 6 måneder om en uge. Han er født to dage før termin og var ved fødslen 53 cm og vejede 3900 gram. Både fødslen og tiden med ham efterfølgende har i det store og hele været uproblematisk og en stor fornøjelse. Han er en livsstærk, ”lille” gut, der for nogle uger siden ved 5-måneders vaccinen var 71 cm lang og vejede 9,5 kg.

Det har hele tiden været planen, at jeg skulle starte arbejde på deltid igen d. 01. april (to dage om ugen), hvor han er 7 måneder. Han skal de dage passes af sin far, der ligesom mig i den kommende tid vil være på deltidsbarsel/deltidsarbejdende. Udfordringen er, at vores søn er et rigtigt "amme-barn". Vi har endnu ikke kunnet få ham til at tage flaske, og han er ikke særligt rutineret i at drikke af kop, så jeg er pt. meget i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er realistisk at starte arbejde igen på det planlagte tidspunkt – altså om han kan undvære amningen og få dækket sit væskebehov o.lign. tilstrækkeligt, mens jeg er fraværende…

Jeg ammer ham lige nu i alt 5-6 gange i døgnet (ca. hver 3.-5. time). Skemaden går rigtig godt. Vi startede op på det, da han var lidt over 4 måneder, og ret hurtigt kom han op på at spise to måltider pr. dag, hvor han spiser ca. 1-2 dl. pr. gang. De sidste to uger er han desuden begyndt at sove igennem om natten (mellem 5-8 timer uden mad), hvilket han også gjorde de første 3 ½ måned af sit liv.

Vores dag ser nogenlunde sådan her ud pt.:
06.30/07.00: Vågner og ammes (uanset hvornår han har fået bryst i løbet af natten). Er vågen i ca. 2 timer, hvor jeg tilbyder ham det andet bryst, inden han puttes til formiddagslur. Synes dog ikke, at han længere spiser så meget der (får også et stort og fyldt bryst for tiden, når han vågner, da han sover det længere om natten nu uden mad) – så overvejer lidt måske at prøve at springe denne amning over, så der er ekstra appetit til skemaden.

09.00: Puttes til formiddagslur (sover ca. 45 minutter).

10.00-12.30: Får skemad (majs- eller risgrød med frugtmos) + vand af kop. Pusles og leger. Ammes fra begge bryster inden middagslur.

12.30/13.00: Puttes til middagslur (sover ca. 2 timer).

15.00-17.30: Pusles og leger. Ammes typisk ved en 16.00-tiden fra begge bryster.

17.30: Puttes til ...

Annonce

... eftermiddagslur (sover ca. en ½ time).

18.00-20.30: Får skemad (kartoffelmos med grøntsager, frugtmos til dessert) + vand af kop. Leger + babymassage. Ammes fra begge bryster inden putning.

20.30/21.00: Puttes til natten.

02.00/05.00: Ammes 1 gang på et tidspunkt mellem kl. 02.00 og 05.00.

Det er selvfølgeligt rigtig svært at sige noget om, hvordan det ser ud om en måned i forhold til både hans søvn- og spisemønstre. Men vil rigtig gerne høre din vurdering… Jeg har et arbejde med mulighed for at lægge arbejdstiden, stort set hvor jeg vil, og jeg kan til nøds i den første tid nøjes med at være væk hjemmefra (inkl. transport) i ca. 5,5 time (fx fra kl. 07.30-13.00).

- Tænker du, at det er realistisk at starte arbejde om en måned? Kan min søn klare sig udelukkende med skemad og vand af kop, mens jeg er på arbejde? Og hvad så hvis nu han pludseligt en dag ikke er sulten og kan ammes, inden jeg skal ud af døren? Eller vågner meget tidligere eller senere, og hele dagsrytmen dermed forskubbes? Eller jeg bliver forsinket med toget på vej hjem? Vi er enige om, at selvom min mand gerne vil have barsel, så går vi ikke på kompromis med vores søns trivsel og grundlæggende behov…

- Hvordan kan en fornuftig og hensigtsmæssig dagsplan evt. se ud, hvis jeg er væk 5,5 time? Eller potentielt 7 timer, hvor middagsamningen dermed ikke vil være mulig? Hvordan arbejder vi bedst i retning af det den næste måneds tid med udgangspunkt i den nuværende dagsrytme?

- Skal vi droppe at lære ham at tage flaske og i stedet bruge kræfterne på at lære ham at drikke af kop? Vi har forsøgt 4 forskellige slags flasker, at det er hhv. mig eller far, der giver, og at det er med modermælk, mme, vand, sukkervand, at han er lidt sulten, mellem sulten og meget sulten osv. Men det er ligesom om, at han ikke rigtigt fanger, at han skal tage fat om den og sutte (bruger ellers lystigt sut). I stedet kører den rundt i munden på ham, mens han ser forundret ud i ansigtet, eller han skubber flasken væk.

- Hvad kan man forvente mht. at drikke af kop på nuværende tidspunkt og videre frem? Han synes, det er spændende men drikker ofte kun en 3-4 mundfulde i forbindelse med måltidet. Meget ryger også ved siden af, og det er ikke altid, at han fanger, at han ikke kan trække vejret samtidig.

Puha, det var mange spørgsmål - men det er også noget, der fylder rigtig meget for tiden :o)

Vi GLÆDER os til at høre fra dig!!

Venligst,
T.’s mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder