Svar: Stoppe med amning ved 8 måneder

3. februar 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det vil være rigtig godt at din dreng lærer at tage imod en flaske, det anbefales at han får enten modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel.

Selvom din dreng vil kunne drikke mælk af en kop, når han bliver 8 måneder gammel, så vil det fortsat være svært for ham at indtage nok til at få sit behov dækket. Det handler nemlig ikke kun om at give ham mælk nok, men også om at få hans væskebehov dækket og vejer han f.eks. ca 8 kg, til den tid, vil hans behov for væske ligge på mindst 1000-1200ml i døgnet. Heraf vil ca 600ml skulle være mælk... De fleste børn vil altså i 8-9 måneders alderen have behov for 3 amninger eller flasker i døgnet og derudover få mælk og væske via grød og mos og også drikke vand af kop.

Bruger han sut? Så vil det være rigtig godt at finde en flaskesut der ligner hans sut, så han ikke skal forholde sig til flere måder at sutte på. Du må også prøve med forskellige modeller - silikone, naturgummi, flade, runde, korte, lange - der findes mange modeller. Min erfaring er, at man med børn der foretrækker brystet og som ofte ikke vil acceptere en flaske, nogle gange kan have held med en elastisk flaskesut. Dette laver blandt andet Pigeon og det kan forsøges.

Det vil være rigtig godt at du holder mængden af skemad lidt nede, så han ikke spiser så store portioner, at han af den grund afviser bryst eller flaske - gerne allerede nu :) Han skal have mange hyppige måltider, men ikke nødvendigvis store måltider og selvom du skal begynde at arbejde, når han er 8 måneder, så er det stadig for tidligt ...

Annonce

... med brødhapsere ... De fleste børn vil først kunne tygge dette i 8 måneders alderen.

Han må godt få lidt A38, men det er meget små mængder, når han ikke er ældre end han er - først efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hans indtag. Så vær også opmærksom på at du ikke får skruet for meget ned for hans egentlige behov for bryst/flaske nu ... :)

Det kan være en god idé at udnytte tidspunkterne sen aften og tidlig morgen, fordi han der kan spise mere eller mindre i søvne og derfor acceptere mælken, uden større problemer. Du kan prøve at give ham en flaske imens han sover, for at se om han så vil tage den til sig ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en god idé at lade far forsøge sig, fordi han ikke lugter af mælk og du kan evt. tage hjemme fra et par timer, så det at blive ammet er udelukket ...

Det kan også nogle gange være bedre at mor ammer lidt og så erstatter brystet med flaske, så du på den måde får lokket flasken i ham, der hvor det normalt er ammetid.

Og så skal du naturligvis overveje om ikke det kan lade sig gøre at kombinere amning og skiftende arbejdstider, så du ammer, når du er hjemme uanset om det så er på det ene eller andet tidspunkt - så din dreng får den mælk/væske han har behov for. Som du skriver er I jo begge glade for amningen og den kører fuldstændig problemfrit og 3 amninger i døgnet, når han er 8-9 måneder gammel, kan måske godt lade sig gøre... Når han bliver 10 måneder kan han nøjes med kun 2 amninger i døgnet ...

Jeg håber I finder ud af det og at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder