Svar: Afføring og amning
29. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Det er normalt at børn ændrer afføringsmønster omkring 2 måneders alderen.
Konsistensen af børns afføring afhænger af om barnet er brysternæret eller får modermælkserstatning. Det vil være helt almindeligt at et barn der ammes, har en lidt tyndere afføring end børn der får modermælkserstatning.
Indtil 8 ugers alderen er afføringen gul hos alle børn og herefter får 1/3 af børnene en mere grøn afføring og ofte vil der her også begynde at gå længere tid imellem barnets afføringer.
De første måneder vil det ofte være sådan, at hver gang barnet spiser, så kommer der også noget ud. Men omkring 2 måneders alderen løber mælken ikke længere igennem barnet på samme måde. Det handler blandt andet om at der sker nogle enzymændringer i barnets tarm, som gør at mælken fordøjes bedre.
Børn der får modermælkserstatning skal helst have afføring en gang i døgnet, hvor børn der udelukkende ammes, godt må have 1-2 to uger imellem deres afføringer. Det skyldes at der er flere affaldsstoffer i modermælkserstatning, hvor barnet kan optage stort set alt fra brystmælken.
Men du skal naturligvis holde øje med hvordan din dreng trives og om han virker til at have det godt. Selvom han bliver ammet, så er det set før, at børn godt kan få forstoppelse og det er vigtigt at der ikke går så lang tid imellem hans afføringer, at det gør ham utilpas. Han må ikke få ondt, begynde at græde, begynde at vægre sig mod at spise osv. fordi afføringen sidder og stopper i hans mave. Sker det, så er det en god idé at give ham lidt laktulose (mikstur der gives i munden - du kan sandsynligvis få noget lignende hvor I bor eller du kan få familien til at sende noget fra DK) - som kan hjælpe ham til at holde maven igang.
Når han bliver ked af det og græder, så kan det skyldes flere ting. Det kan godt være fordi han som sagt er forstoppet og har brug for at komme af med noget, for atter at få plads til mad i maven og dermed lyst til at spise ...
Det kan også være at du holder dine hænder for meget på hans baghoved, så han føler sig presset til brystet. Her kan det være en rigtig god idé at du lægger dig med ham i din seng og prøver at amme ham liggende, fordi han så ligger mere for sig selv og føler sig lidt mere "fri" :)
Det kan også være at han bliver frustreret over at mælken løber for hurtigt. Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks, så sprøjter det måske ud i hovedet på ham og det bliver han irriteret over ... Her må du bare lade det løbe ud og så lægge ham til igen, evt. i en ny ammestilling.
Og så an det også være at han frustreres over det modsatte, at det går lidt langsomt og han ikke har tålmodighed til at vente på at nedløbsrefleksen går igang. Her vil det være en god idé at stimulere brystet lidt inden han bliver lagt til, så han ikke skal die særligt længe, så får han noget ud af sit arbejde, tager fat og spiser godt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske