Svar: Afføring og amning

29. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Julie

Det er normalt at børn ændrer afføringsmønster omkring 2 måneders alderen.

Konsistensen af børns afføring afhænger af om barnet er brysternæret eller får modermælkserstatning. Det vil være helt almindeligt at et barn der ammes, har en lidt tyndere afføring end børn der får modermælkserstatning.

Indtil 8 ugers alderen er afføringen gul hos alle børn og herefter får 1/3 af børnene en mere grøn afføring og ofte vil der her også begynde at gå længere tid imellem barnets afføringer.

De første måneder vil det ofte være sådan, at hver gang barnet spiser, så kommer der også noget ud. Men omkring 2 måneders alderen løber mælken ikke længere igennem barnet på samme måde. Det handler blandt andet om at der sker nogle enzymændringer i barnets tarm, som gør at mælken fordøjes bedre.

Børn der får modermælkserstatning skal helst have afføring en gang i døgnet, hvor børn der udelukkende ammes, godt må have 1-2 to uger imellem deres afføringer. Det skyldes at der er flere affaldsstoffer i modermælkserstatning, hvor barnet kan optage stort set alt fra brystmælken.

Men du skal naturligvis holde øje med hvordan din dreng trives og om han virker til at have det godt. Selvom han bliver ammet, så er det set før, at børn godt kan få forstoppelse og det er vigtigt at der ikke går så lang tid imellem hans afføringer, at det gør ham utilpas. Han må ikke få ondt, begynde at græde, begynde at vægre sig mod at spise osv. fordi afføringen sidder ...

Annonce

... og stopper i hans mave. Sker det, så er det en god idé at give ham lidt laktulose (mikstur der gives i munden - du kan sandsynligvis få noget lignende hvor I bor eller du kan få familien til at sende noget fra DK) - som kan hjælpe ham til at holde maven igang.

Når han bliver ked af det og græder, så kan det skyldes flere ting. Det kan godt være fordi han som sagt er forstoppet og har brug for at komme af med noget, for atter at få plads til mad i maven og dermed lyst til at spise ...

Det kan også være at du holder dine hænder for meget på hans baghoved, så han føler sig presset til brystet. Her kan det være en rigtig god idé at du lægger dig med ham i din seng og prøver at amme ham liggende, fordi han så ligger mere for sig selv og føler sig lidt mere "fri" :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være at han bliver frustreret over at mælken løber for hurtigt. Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks, så sprøjter det måske ud i hovedet på ham og det bliver han irriteret over ... Her må du bare lade det løbe ud og så lægge ham til igen, evt. i en ny ammestilling.

Og så an det også være at han frustreres over det modsatte, at det går lidt langsomt og han ikke har tålmodighed til at vente på at nedløbsrefleksen går igang. Her vil det være en god idé at stimulere brystet lidt inden han bliver lagt til, så han ikke skal die særligt længe, så får han noget ud af sit arbejde, tager fat og spiser godt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.