Brev:
Afføring og amning
29. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Afføring og amning
Hej Helen,
Sebastian har de første 7 uger haft regelmæssig afføring, det vil sige hver 3.-4. time, det har været remoulade-lignende og grynet.
Men de sidste 8 dage har han ingen afføring haft. Det stoppede brat fra den ene dag til den anden. Jeg er meget opmærksom på, hvad jeg spiser og drikker. Jeg har forsøgt at lave gymnastik med hans ben, samt massere hans mave med olie og i badet. Han prutter dog fortsat meget i løbet af dagen.
Jeg ved ikke rigtigt, hvor mærket han er af den manglende afføring. Men de sidste par uger er han begyndt at ændre adfærd generelt, han er begyndt at græde mere og være med stædig/hidsig i perioder. Men det kan jo også hænge sammen med, at han bliver ældre.
Men hans spise-situation har også ændret sig, han bliver ammet. Ved nogle måltider græder Sebastian når han spiser. Han sutter et par mange, så slipper han brystvorten og begynder at græde, nogle gange synes jeg også, at han krummer sig sammen, som om han har ondt i maven.
Det skal også siges, at Sebastian er meget hurtigt spisende. Lige når han vågner er han helt vild og ustyrlig, han vil straks have mad. Han sutter meget hurtigt og er ofte ved at få mælken i den gale hals. Jeg forsøger at give ham pauser, og han kommer op at bøvse. Hvis ikke han får bøvset ordentligt, falder han hen og vil ikke spise mere. Og senere gylper han en del op igen. Hele spise-situationen tager som regel ca. 45 min. ad gangen med pauserne.
Jeg ammer ham udelukkende og har tilsyneladende mælk nok. Han har i hvert fald mælk i mundvigene både til start og slut af måltidet. De første par uger malkede jeg også ud, og gav ham flaske hvert andet måltid, for at kunne holde øje med mængderne. Jeg kunne malke ca. 100-150 ml. på hvert bryst ca. hver 3. time på det tidspunkt.
Jeg har egentlig to spørgsmål:
1. Kan jeg gøre andet for at få gang i hans afføring? Eller er det helt normalt, at der kan gå mange dage imellem?
2. Hvorfor reagerer han som han gør ved nogle amninger? Altså bliver ked af det og græder.
Med venlig hilsen
Julie.