Afføring og amning

29. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Afføring og amning

Hej Helen,

Sebastian har de første 7 uger haft regelmæssig afføring, det vil sige hver 3.-4. time, det har været remoulade-lignende og grynet.

Men de sidste 8 dage har han ingen afføring haft. Det stoppede brat fra den ene dag til den anden. Jeg er meget opmærksom på, hvad jeg spiser og drikker. Jeg har forsøgt at lave gymnastik med hans ben, samt massere hans mave med olie og i badet. Han prutter dog fortsat meget i løbet af dagen.

Jeg ved ikke rigtigt, hvor mærket han er af den manglende afføring. Men de sidste par uger er han begyndt at ændre adfærd generelt, han er begyndt at græde mere og være med stædig/hidsig i perioder. Men det kan jo også hænge sammen med, at han bliver ældre.

Men hans spise-situation har også ændret sig, han bliver ammet. Ved nogle måltider græder Sebastian når han spiser. Han sutter et par mange, så slipper han brystvorten og begynder at græde, nogle gange synes jeg også, at han krummer sig sammen, som om han har ondt i maven.

Det skal også siges, at Sebastian er ...

Annonce

... meget hurtigt spisende. Lige når han vågner er han helt vild og ustyrlig, han vil straks have mad. Han sutter meget hurtigt og er ofte ved at få mælken i den gale hals. Jeg forsøger at give ham pauser, og han kommer op at bøvse. Hvis ikke han får bøvset ordentligt, falder han hen og vil ikke spise mere. Og senere gylper han en del op igen. Hele spise-situationen tager som regel ca. 45 min. ad gangen med pauserne.

Jeg ammer ham udelukkende og har tilsyneladende mælk nok. Han har i hvert fald mælk i mundvigene både til start og slut af måltidet. De første par uger malkede jeg også ud, og gav ham flaske hvert andet måltid, for at kunne holde øje med mængderne. Jeg kunne malke ca. 100-150 ml. på hvert bryst ca. hver 3. time på det tidspunkt.

Jeg har egentlig to spørgsmål:

1. Kan jeg gøre andet for at få gang i hans afføring? Eller er det helt normalt, at der kan gå mange dage imellem?

2. Hvorfor reagerer han som han gør ved nogle amninger? Altså bliver ked af det og græder.

Med venlig hilsen

Julie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder