Svar: Vil ikke ammes så ofte mere
24. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
At din menstruation lyder til at være på vej, spiller naturligt ind på amningen. Hormonerne påvirker mælken og det gør at din mælk smager anderledes. Det er der mange børn der reagerer på og de kan af den grund godt afvise brystet i den periode. Der er derfor stor sandsynlighed for, at din dreng atter begynder at spise lidt mere hos dig igen, når din blødning atter stopper :)
Derudover har han også en alder, hvor han naturligt gerne vil følge mere og mere med i hvad der foregår omkring ham og meget er pludselig meget mere interessant end at spise ved brystet. Han lader sig sandsynligvis også let forstyrrer, når han ammes, han dier lidt, slipper, smiler til dig, drejer hovedet, kigger væk, tager lidt fat igen, slipper atter, opdager at far kommer ind i stuen og så er far mere sjov end brystet ...
Det er i princippet rigtig godt, at din dreng nu begynder at trække tiden lidt fra han vågner, til han søger brystet og jeg vil foreslå at du netop begynder at arbejde lidt på en rytme, hvor han naturligt ikke får mælk når han vågner af sin lur, men i stedet tilbydes mælken inden han skal sove igen. Det vil være rigtig god rytme at have, når han hen af vejen skal igang med lidt skemad. Det vil altså være meget passende, at han på sigt netop får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove, på den måde sikres god plads til begge dele :)
Der er naturligvis også dage, hvor børn har lidt mindre appetit, som vi også kender fra os selv, men der er nu ret stor sandsynlighed for at det er menstruation og alder, som spiller ind hos jer ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske