Svar: Modermælkserstatning en gang i mellem?
18. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Stephanie
Tillykke med den lille dreng :)
Det kan være en god idé at skifte mellem de forskellige ammestillinger, fordi din dreng svøber om brystet og dier forskelligt, alt efter hvordan han lægges til. Det kan minimere hans luftindtag ved brystet, at han bliver lagt til på en anden måde. Du kan f.eks. prøve at lægge ham til i tvillingestillingen, hvor han ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din ene arm, med maven under din arm. Som hvis du skulle amme to børn på en gang :)
Det er også vigtigt at du er opmærksom på at han får bøvset efter at have ammet, for jo mere luft han får ud via en bøvs, jo mindre luft skal igennem, hans mave og tarm :)
Du skal også være opmærksom på at din dreng skal ligge og die forholdsvis længe på et bryst af gangen, så han får "tømt" brystet tilstrækkeligt. Hvis han f.eks. dier 10 minutter på den ene side og 10 minutter på den anden, så får han sandsynligvis for meget af den vandholdige og lidt tyndere mælk og det kan give ekstra uro i maven. Derfor er det bedre at han dier 20 minutter på et bryst, hvis man kan sige det sådan ...:) Netop ved at du f.eks. lægger til samme bryst men skifter mellem to stillinger undervejs i amningen.
Du må naturligvis gerne give din dreng en flaske med modermælkserstatning en gang imellem, måske vil det ligefrem gøre, at du begynder at opleve en mere rolig dreng ...
MEN, du skal naturligvis være klar over, at jo mere flaske og modermælkserstatning han får, jo mindre mælk vil du naturligt producere. Din mælkeproduktion afhænger af hvor hyppigt han lægges til, jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du, så hvis du går ind og erstatter en amning med flaske, så vil din krop tro, at din dreng ikke har behov for mælk og derfor nedsætte din mælkemængde.
Modsat, er det jo også vigtigt at I begge trives og har det godt og du skal naturligvis gøre det, som du synes er bedst for jer begge :)
Hvis din dreng er disponeret for at få allergi, fordi du eller hans far har eller har haft astma, børneeksem, høfeber eller fødevareallergi, så skal du give din dreng Nutramigen eller Profylac som købes på apoteket. Alternativt kan du give NAN HA, som har delvist spaltede proteiner, det betyder at den også har lidt forebyggende effekt i forhold til allergi, men ikke som de to specielle produkter fra apoteket.
Hvis I ikke har problemer med allergi, kan du give ham en almindelig modermælkserstatning fra supermarkedet, det skal være type 1, som er tilpasset børn fra fødslen. Det kan være NAN, Beauvais modermælkserstatning, Semper Allomin, Hipp modermælkserstatning eller Arlas minimælk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske