Svar: Modermælkserstatning en gang i mellem?

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stephanie

Tillykke med den lille dreng :)

Det kan være en god idé at skifte mellem de forskellige ammestillinger, fordi din dreng svøber om brystet og dier forskelligt, alt efter hvordan han lægges til. Det kan minimere hans luftindtag ved brystet, at han bliver lagt til på en anden måde. Du kan f.eks. prøve at lægge ham til i tvillingestillingen, hvor han ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din ene arm, med maven under din arm. Som hvis du skulle amme to børn på en gang :)

Det er også vigtigt at du er opmærksom på at han får bøvset efter at have ammet, for jo mere luft han får ud via en bøvs, jo mindre luft skal igennem, hans mave og tarm :)

Du skal også være opmærksom på at din dreng skal ligge og die forholdsvis længe på et bryst af gangen, så han får "tømt" brystet tilstrækkeligt. Hvis han f.eks. dier 10 minutter på den ene side og 10 minutter på den anden, så får han sandsynligvis for meget af den vandholdige og lidt tyndere mælk og det kan give ekstra uro i maven. Derfor er det bedre at han dier 20 minutter på et bryst, hvis man kan sige det sådan ...:) Netop ved at du f.eks. lægger til samme bryst men skifter mellem to stillinger undervejs i amningen.

Du må naturligvis gerne give din dreng en flaske med modermælkserstatning en gang imellem, måske vil det ligefrem gøre, at du ...

Annonce

... begynder at opleve en mere rolig dreng ...

MEN, du skal naturligvis være klar over, at jo mere flaske og modermælkserstatning han får, jo mindre mælk vil du naturligt producere. Din mælkeproduktion afhænger af hvor hyppigt han lægges til, jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du, så hvis du går ind og erstatter en amning med flaske, så vil din krop tro, at din dreng ikke har behov for mælk og derfor nedsætte din mælkemængde.

Modsat, er det jo også vigtigt at I begge trives og har det godt og du skal naturligvis gøre det, som du synes er bedst for jer begge :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis din dreng er disponeret for at få allergi, fordi du eller hans far har eller har haft astma, børneeksem, høfeber eller fødevareallergi, så skal du give din dreng Nutramigen eller Profylac som købes på apoteket. Alternativt kan du give NAN HA, som har delvist spaltede proteiner, det betyder at den også har lidt forebyggende effekt i forhold til allergi, men ikke som de to specielle produkter fra apoteket.

Hvis I ikke har problemer med allergi, kan du give ham en almindelig modermælkserstatning fra supermarkedet, det skal være type 1, som er tilpasset børn fra fødslen. Det kan være NAN, Beauvais modermælkserstatning, Semper Allomin, Hipp modermælkserstatning eller Arlas minimælk.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder