Svar: Nedtrapning af natamning - 8 mdr.
17. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære mor
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 amninger i døgnet og i nogle familier fungerer det bedst at fjerne amninger helt fra dagen og derfor vil de tre amninger ligge aften, sen aften og tidlig morgen - kl. ca. 20-24-06.
I andre familier fungerer det bedre at de 3 amninger ligger aften, en gang i løbet af natten og inden middagslur. Det vil sige kl. ca. 13, 20 og så på et eller andet tidspunkt i løbet af natten f.eks. kl 01/02.
Når børn bliver ca 10 måneder, så vil det være passende med 2 amninger i døgnet og her vil det ofte være sådan at amningerne ligger aften og sen aften (kl 20-24) eller aften og meget tidlig morgen (kl 20 og 04) og det er således ofte amningen om dagen der forsvinder. Enkelte børn trives dog med amning inden middagslur og amning inden de puttes om aftenen, og sover derefter igennem til næste morgen tidlig - men det er de færreste og ikke noget man skal forvente, men nyde, hvis det er tilfældet :)
Omkring 12 måneders alderen trappes ned til en amning dagligt og det vil her ofte være amningen inden putning som bibeholdes. Denne amning kan man bibeholde så længe både mor og barn har det godt med det.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om, hvad du kan forvente og hvordan amningerne ofte trappes ned over tid :)
Fortsat held og lykke - og tak for dine søde ord til mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske