Middagslurens længde

17. januar 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Middagslurens længde

Hej Helen.

Efter jeg skrev sidst har vores hverdag ændret sig en del.
Vores søn startede i vuggestue, men vi tog ham hurtigt ud - efter blot 7-8 dage, da især jeg syntes, at hverdagen i en vuggestue alligevel ikke var noget for ham. Det var simpelthen for kaotisk og uroligt. Nu går jeg hjemme med ham indtil han kan starte i en privat dagpleje til maj, og det er rigtig dejligt.

Mit spørgsmål går på middagsluren. Vi står typisk op mellem otte og ni. Vi går i legestue 3 gange om ugen og til svømning en gang om ugen, og det er det, der sætter rutinen for hans middagslur i dagligdagen. Han er træt, og han falder typisk i søvn i bilen hjem (turen tager 5 min). Når vi kommer hjem ligger jeg ham over i barnevognen, mens han sover. Kl. er typisk 12-12.30. Nogle gange registrerer han at blive lagt, men ellers har jeg forklaret ham inden han sover, at jeg vil lægge ham i barnevognen når vi kommer hjem, og han forstår det og kender i øvrigt proceduren.

Han sover stort set kun en gang om dagen, men er godt træt ved 18-19 tiden, og kommer i seng ved 19-20 tiden. Han sover godt om natten, evt. med en natflaske og ofte en amning ved fire-fem tiden.

Mit spørgsmål går på middagsluren. Før i tiden, inden han begyndte at sove én gang om dagen (hvilket han begyndte med ved ...

Annonce

... 1års alderen), sov han to korte lure om dagen på omkring 30-40 minutters varighed.

Nu vågner han ofte efter 60-75 minutter, hvilket vi synes er i underkanten. Når han græder suser vi derfor ned til barnevognen, og prøver at vugge og berolige ham i søvn igen. Det lykkes ofte, og det kan vi gøre en eller to gange, så han får en god lang lur på op til to, til to og en halv time. Vi har erfaring med at hvis vi tager ham for tidligt op, (altså ved første gang han vågner) græder han de første minutter, og det er tydeligt, at vi skulle have hjulpet ham med at sove videre.

Andre gange er det som om han ikke er indstillet på at sove mere. Han vil ikke, og siger også nogle gange ”op”. Hvis vi tager ham op der, holder han typisk op med at græde.

Det er virkelig en balancegang, da det beror meget på fornemmelse. Når han kommer i dagpleje har dagplejere selvfølgelig en mere kontant facon. Hvis vores søn vågner ”midt i luren”, vil dagplejeren gå ud og vugge vognen, og berolige ham, måske i et kvarter, indtil han sover igen, for som dagplejeren siger: ”Ellers har jeg tabt kampen”.

I forhold til alt det: Hvordan forholder vi os til vores søns middagslur? Skal vi ligeså kontante?

På forhånd tak, og tak for en super brevkasse.

Med venlig hilsen
de søvnforvirrede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder