Brev:
Middagslurens længde
17. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Middagslurens længde
Hej Helen.
Efter jeg skrev sidst har vores hverdag ændret sig en del.
Vores søn startede i vuggestue, men vi tog ham hurtigt ud - efter blot 7-8 dage, da især jeg syntes, at hverdagen i en vuggestue alligevel ikke var noget for ham. Det var simpelthen for kaotisk og uroligt. Nu går jeg hjemme med ham indtil han kan starte i en privat dagpleje til maj, og det er rigtig dejligt.
Mit spørgsmål går på middagsluren. Vi står typisk op mellem otte og ni. Vi går i legestue 3 gange om ugen og til svømning en gang om ugen, og det er det, der sætter rutinen for hans middagslur i dagligdagen. Han er træt, og han falder typisk i søvn i bilen hjem (turen tager 5 min). Når vi kommer hjem ligger jeg ham over i barnevognen, mens han sover. Kl. er typisk 12-12.30. Nogle gange registrerer han at blive lagt, men ellers har jeg forklaret ham inden han sover, at jeg vil lægge ham i barnevognen når vi kommer hjem, og han forstår det og kender i øvrigt proceduren.
Han sover stort set kun en gang om dagen, men er godt træt ved 18-19 tiden, og kommer i seng ved 19-20 tiden. Han sover godt om natten, evt. med en natflaske og ofte en amning ved fire-fem tiden.
Mit spørgsmål går på middagsluren. Før i tiden, inden han begyndte at sove én gang om dagen (hvilket han begyndte med ved 1års alderen), sov han to korte lure om dagen på omkring 30-40 minutters varighed.
Nu vågner han ofte efter 60-75 minutter, hvilket vi synes er i underkanten. Når han græder suser vi derfor ned til barnevognen, og prøver at vugge og berolige ham i søvn igen. Det lykkes ofte, og det kan vi gøre en eller to gange, så han får en god lang lur på op til to, til to og en halv time. Vi har erfaring med at hvis vi tager ham for tidligt op, (altså ved første gang han vågner) græder han de første minutter, og det er tydeligt, at vi skulle have hjulpet ham med at sove videre.
Andre gange er det som om han ikke er indstillet på at sove mere. Han vil ikke, og siger også nogle gange ”op”. Hvis vi tager ham op der, holder han typisk op med at græde.
Det er virkelig en balancegang, da det beror meget på fornemmelse. Når han kommer i dagpleje har dagplejere selvfølgelig en mere kontant facon. Hvis vores søn vågner ”midt i luren”, vil dagplejeren gå ud og vugge vognen, og berolige ham, måske i et kvarter, indtil han sover igen, for som dagplejeren siger: ”Ellers har jeg tabt kampen”.
I forhold til alt det: Hvordan forholder vi os til vores søns middagslur? Skal vi ligeså kontante?
På forhånd tak, og tak for en super brevkasse.
Med venlig hilsen
de søvnforvirrede forældre