Svar: Skære formiddagsamning væk

4. januar 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Persi

Tak for dit brev, rigtig dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere råd og at det har givet jer alle lidt mere ro på derhjemme. Det lyder faktisk som om at det går rigtig godt hos jer og at den lille familie trives :)

Det er meget fint at du nu vil skære formiddagsamningen væk, det lyder helt relevant. Du kan som en overgang forsøge med lidt lun mælk af en kop, bare for at han får lidt som minder om noget kendt og så stadig lægge dig med ham, når han skal sove. Du skal sørge for at have en bluse på, som han ikke kan hive op og hvor dit bryst ikke er tydeligt, men derimod naturligt svært at få fat i.

Nogle børn vil godt kunne falde til ro og sove på denne måde, netop fordi du vil være der for ham, putte med ham, sige "ssh-ssh" osv. så han på den måde lulles til ro. Andre børn vil blive frustrerede over det, fordi de forbinder det at skulle ligge sammen i sengen med at skulle ammes og de kan slet ikke forholde sig til at amning pludselig ikke er en mulighed.

Her kan alternativet i stedet være at give ham hans formiddagsmåltid, lidt mælk af en kop og så sætte ham i barnevognen ...

Annonce

... og trille en tur. Han skal ikke starte med at ligge ned, for så bliver han sandsynligvis frustreret og ked af det. Han skal i stedet have sin sele på og så sidde og kigge på verden imens I går. Har han brug for at have noget i munden at sutte på, så giv ham et stykke frugt, han kan sidde med og tril så af sted.

Når han begynder at hænge med hovedet og du kan se at øjenlågene bliver tungere, så kan du lægge ham ned. Tril videre, og læg her mærke til klokken. Det kan give dig en fornemmelse af hvornår du vil kunne putte ham mere direkte i vognen uden at skulle køre længere tid først ...

Det vil være meget fint at bibeholde amningen inden middagsluren og når far skal starte barsel om 2 måneder, så kan denne erstattes af lidt mælk af en kop og far kan på samme måde trille en tur, og få jeres lille dreng på andre tanker :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Netop i 10 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger dagligt og de kan meget fint ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Så det kommer til at passe rigtig fint :)

Planen for dagen ser fin ud.

Fortsat held og lykke, og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder