Elsker gentagelse og samme rækkefølge

5. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Elsker gentagelse og samme rækkefølge

Hej Helen!

Tak for dit svar på min forrige henvendelse. Vi vil nu prøve (endnu mere) at bevare roen, når han bliver vred. Normalt har vi været rolige den første tid, men pludselig bliver det nok og så har vi hævet stemmen og skældt ham nu.

Men nu til et andet spørgsmål. Victor elsker lige for tiden at ting bliver gjort på samme måde og samme rækkefølge.

Nogle eksempler:

Når han puttes er det efter samme ritual. Lige inden vi går beder han om vand og siger han skal drikke 3 gange.
Når han skal have madpakken med og vi har puttet den i hans taske, så skal den tilbage på bordet, for det er ham der skal putte den i tasten.
Hvis vi går ind på hans værelse eller badeværelset og vi har tændt lyset, så slukker han det igen, for det er ham der skal tænde det.
Hvis jeg finder potten frem og stiller på måtten, så bliver han ked af det... for det var jo ham der skulle stille den frem.
Hvis han skal hjælpe med at låse bilen (trykke på nøglen) så skal han lige hen og stå på fliserne først og vil ikke trykke før han kommer hen på fliserne (hvor jeg viste ham det første gang).
Hvis vi går op ad trapperne og vi måske løfter ham de sidste 2 trin op... så går han hele vejen ned igen for selv at gå hele vejen op.
Når han går ned fra sin højstol og højre ben ...

Annonce

... kommer ned på jorden først - så sætter hans sig op igen og går ned så venstre ben kommer først i jorden.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er helt normalt - kommer pludselig til at tænke på at det er sådan nogle autistiske/rainman agtige ting at gøre. Eller er det meget normalt?

Han er sproglist forud for sin alder og han er rigtig god til at huske sangtekster. Vi har nogle gange undret os over at han kan huske at en genstand faktisk hedder som den hedder, da det ikke er et ord vi bruger. Han har måske hørt det 1 eller 2 gange før.

Han virker som om han er musikalsk - eller han kan i hvert fald følge rytmen i det musik vi hører.

Han er rimelig dygtig til at lege selv og er så småt begyndt
med rollespil, når han leger.

Motorisk er hans også god. Mange har kommenteret hvor utroligt det er at han fx kan sparke til en bold i bevægelse. Jeg kan kaste en bold gennem luften, som han så rammer med foden, så det bliver en "højder" - også kaldes en helflugter. Så vi satser på en ny Brian Laudrup....haha.

Nå, men det sidste var mere for at fortælle lidt mere om ham som person. Men mit spørgsmål går på om det er normalt at han er SÅ optaget af at gøre tingene i den rigtige rækkefølge eller på samme måde hver gang.

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig