Brev:
Elsker gentagelse og samme rækkefølge
5. januar 2011
Alder:
3 år
Elsker gentagelse og samme rækkefølge
Hej Helen!
Tak for dit svar på min forrige henvendelse. Vi vil nu prøve (endnu mere) at bevare roen, når han bliver vred. Normalt har vi været rolige den første tid, men pludselig bliver det nok og så har vi hævet stemmen og skældt ham nu.
Men nu til et andet spørgsmål. Victor elsker lige for tiden at ting bliver gjort på samme måde og samme rækkefølge.
Nogle eksempler:
Når han puttes er det efter samme ritual. Lige inden vi går beder han om vand og siger han skal drikke 3 gange.
Når han skal have madpakken med og vi har puttet den i hans taske, så skal den tilbage på bordet, for det er ham der skal putte den i tasten.
Hvis vi går ind på hans værelse eller badeværelset og vi har tændt lyset, så slukker han det igen, for det er ham der skal tænde det.
Hvis jeg finder potten frem og stiller på måtten, så bliver han ked af det... for det var jo ham der skulle stille den frem.
Hvis han skal hjælpe med at låse bilen (trykke på nøglen) så skal han lige hen og stå på fliserne først og vil ikke trykke før han kommer hen på fliserne (hvor jeg viste ham det første gang).
Hvis vi går op ad trapperne og vi måske løfter ham de sidste 2 trin op... så går han hele vejen ned igen for selv at gå hele vejen op.
Når han går ned fra sin højstol og højre ben kommer ned på jorden først - så sætter hans sig op igen og går ned så venstre ben kommer først i jorden.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er helt normalt - kommer pludselig til at tænke på at det er sådan nogle autistiske/rainman agtige ting at gøre. Eller er det meget normalt?
Han er sproglist forud for sin alder og han er rigtig god til at huske sangtekster. Vi har nogle gange undret os over at han kan huske at en genstand faktisk hedder som den hedder, da det ikke er et ord vi bruger. Han har måske hørt det 1 eller 2 gange før.
Han virker som om han er musikalsk - eller han kan i hvert fald følge rytmen i det musik vi hører.
Han er rimelig dygtig til at lege selv og er så småt begyndt
med rollespil, når han leger.
Motorisk er hans også god. Mange har kommenteret hvor utroligt det er at han fx kan sparke til en bold i bevægelse. Jeg kan kaste en bold gennem luften, som han så rammer med foden, så det bliver en "højder" - også kaldes en helflugter. Så vi satser på en ny Brian Laudrup....haha.
Nå, men det sidste var mere for at fortælle lidt mere om ham som person. Men mit spørgsmål går på om det er normalt at han er SÅ optaget af at gøre tingene i den rigtige rækkefølge eller på samme måde hver gang.
Venlig hilsen
Christina