Brev:
Skære formiddagsamning væk
4. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Skære formiddagsamning væk
Hej Helen
Godt nytår og mange tak for dine gode råd vedr vores nu 8 mdr gamle søn. Du gav et råd om at vi skulle holde lidt inde med at prøve hårdt på at lære ham selv at falde i søvn, da han havde brug for trygheden.
Det har givet skabt meget dejlig ro i familien og vi nyder ny hinandens selskab rigtig meget. Vi har en glad dreng der sover to lure om dagen og er frisk og oplagt så det er bare så skønt. Han pludrer, kravler rundt, undersøger alt og rejser sig op af alt hvad han kan komme i nærheden af og er meget motorisk aktiv.
Jeg skriver til dig nu fordi jeg har brug for et par råd vedr hvordan jeg kan skære formiddagsamningen væk da jeg har en fornemmelse af at den tager pladsen op for frokosten. Han spiser sparsomt og derfor vil jeg gerne skære amningen om formiddagen væk og gøre plads til lidt mere mad.
Mit problem er at jeg ikke bare kan fjerne amningen sådan uden videre da det er den måde at min 8 mdr gamle søn falder i søvn på. Det er blevet til at jeg lægger mig sammen med ham i sengen, han får bryst og så falder han efterfølgende i søvn og jeg bliver liggende med ham og sover. Nogle gange flytter jeg mig hvis der er gået en time, så ved jeg at han har fået en god lur og så føler jeg at jeg med god ro kan lade ham lægge selv.
Jeg kan mærke at jeg er bange for at skulle ind i en stor slåskamp med ham igen og at få ham til at sove selv. Sidst gik der en uge før at det lykkes med skrig og skrål hver dag, hvorefter det så igen gik i hårdknude, måske fordi han imellemtiden lærte at kravle.
Hvis jeg nu lægger ham i sin seng, i vågen tilstand, vender han sig om på maven, op på alle fire og så op at stå i sin seng. Den er sikker hver gang. Man kan så blive ved med at lægge ham ned indtil han så bliver ked af det og man må have ham op og trøste ham.
Vi er godt tilfredse med den dagsplan du har foreslået og hvor han spiser som følger
04.00-06.00 Ammes
07.00 Op
07.30-08.00 Havregrød m lidt frugtmos sv t. 1/2 dl gryn (det han ikke spiser tilbyder jeg igen til formiddag)
09.00-09.30 ca. 2 både mandarin, 2 små skiver banan og evt overskydende havregrød.
10.00 Ammes, sover. Sover her ml 30-1,5 time.
Hvis han vågner efter 30-40 min, leder han efter brystet og hvis han får det i munden igen spiser han noget mere og sover så nogle gange videre 1,5 time
12.00 1/2 skive bondebrød veksler med advokado, flødeost, torskerogn, leverpostej
Alt efter hvor lang sidste lur var, ammes, sover 40 min-1,5 time.
15.00-16.00 En lille portion fuldkornsgrød og lidt frisk frugt
18.00 spiser ca. 1,5 dl. grøntsagsmos m. fisk el kød og lidt frisk frugt i hånden efterfølgende
19.30-20.00 ammes, falder i søvn ved brystet. Vågner lidt op, slår en bøvs og vugges i vores arme til han sover.
Vågner nogle gange, men sover som regel til kl. 23.00-01.00 hvor han ammes og sover videre.
Hvis han vågner efter 01.00 får han ikke mælk før tidlig morgen, men vugges tilbage til søvn i vores arme uden problemer.
Han sover i alt to lure om dagen en på 40 min og en på 1,5-2 timer. Skifter om han tager den lange til formiddag el. eftermiddag.
Men først efter jeg har lagt mig med ham er han begyndt at kunne sove en længere lur (over 30-40 min), så derfor har jeg holdt fast ved det. Men nu er det altså et problem da jeg synes at han spiser sparsomt og jeg ville derfor gerne kunne give mere plads til mad og få fif til at få mælken væk.
Han vejer 8 kg og er nok ca 74 cm lang
Jeg skal starte på arbejde om 2 mdr, hvor min kæreste skal starte barsel, så vores søn skal der også kunne sove uden min mælk.
Håber du har et par gode råd. De sidste du har givet har vi ihvertfald været meget glade for.
På forhånd mange tak.
Persi