Svar: Hvornår stoppe med at amme?
30. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jannie
Det anbefales at amme til din datter er 12 måneder og gerne længere tid, hvis både mor og barn har det godt med det.
Det er korrekt at når børn er senest 6 måneder gamle, så bør man gå igang med skemaden, men barnets behov for mælk er i den alder fortsat meget stort - de fleste børn drikker 800-1000ml mælk i den alder ved siden af deres skemad - og man vil normalt skulle amme 6 gange i døgnet. Man stopper altså ikke amning, når barnet bliver 6 måneder!
Vælger man at stoppe amning når barnet er 6 måneder, så vil man skulle erstatte bryst med flaske. Hvis amningen fungerer godt og både mor og barn trives med det, så er der absolut ikke grund til at give flaske. Modsat, hvis man starter på arbejde, ikke synes om at amme eller gerne vil at far kan tage mere over eller andet, så er flaske en god idé.
Introduktion af skemad skal, som du skriver, ske når barnet viser sig parat. Tidligst ved 4 måneder og senest ved 6 måneder og i takt med at barnet så får mere og mere skemad, og drikker vand af kop, så nedsættes hyppigheden af amning. Det betyder at de fleste børn vil trives med fire amninger dagligt i 7 måneders alderen, i 8-9 måneders alderen ammer man 3 gange i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger ofte være nok. Og igen - ammer man ikke, så gives flaske i stedet.
Så Nannas mælkebehov skal dækkes via brystet (eller flaske) til hun er 1 år og derefter vurderer du, hvad der passer jer bedst og hvornår du har lyst til at stoppe amning. WHO anbefaler faktisk amning helt op i 2 års alderen, fordi undersøgelser viser at det forebygger brystkræft hos moderen, så langtidsamning har fordele - også for mor ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske