Svar: Hvornår stoppe med at amme?

30. december 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jannie

Det anbefales at amme til din datter er 12 måneder og gerne længere tid, hvis både mor og barn har det godt med det.

Det er korrekt at når børn er senest 6 måneder gamle, så bør man gå igang med skemaden, men barnets behov for mælk er i den alder fortsat meget stort - de fleste børn drikker 800-1000ml mælk i den alder ved siden af deres skemad - og man vil normalt skulle amme 6 gange i døgnet. Man stopper altså ikke amning, når barnet bliver 6 måneder!

Vælger man at stoppe amning når barnet er 6 måneder, så vil man skulle erstatte bryst med flaske. Hvis amningen fungerer godt og både mor og barn trives med det, så er der absolut ikke grund til at give flaske. Modsat, hvis man starter på arbejde, ikke synes om at amme eller gerne vil at far kan tage mere over eller andet, så er flaske en god idé.

Introduktion af skemad skal, ...

Annonce

... som du skriver, ske når barnet viser sig parat. Tidligst ved 4 måneder og senest ved 6 måneder og i takt med at barnet så får mere og mere skemad, og drikker vand af kop, så nedsættes hyppigheden af amning. Det betyder at de fleste børn vil trives med fire amninger dagligt i 7 måneders alderen, i 8-9 måneders alderen ammer man 3 gange i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger ofte være nok. Og igen - ammer man ikke, så gives flaske i stedet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så Nannas mælkebehov skal dækkes via brystet (eller flaske) til hun er 1 år og derefter vurderer du, hvad der passer jer bedst og hvornår du har lyst til at stoppe amning. WHO anbefaler faktisk amning helt op i 2 års alderen, fordi undersøgelser viser at det forebygger brystkræft hos moderen, så langtidsamning har fordele - også for mor ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder