Svar: Forvirret omkring ammestop
29. december 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tak for dit brev :)
Det er helt relevant at du vil skære amningerne ned, men fuldt ammestop er stadig lidt for tidligt ... faktisk anbefales det at du bibeholder amning til din datter er 1 år, men hyppigheden af amning sættes ned.
Nu hvor din datter er 9 måneder, vil det være relevant med 3 amninger dagligt - disse amninger kan ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. De kan også være helt væk fra dagen og i stedet ligge aften, sen aften og tidlig morgen og hos jer lyder det faktisk som om at det netop vil fungerer bedst med de 3 amninger på ydertidspunkterne.
Når hun bliver 10 måneder, vil det være relevant at skrue yderligere ned til 2 amninger dagligt og disse to amninger kan så ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten - ofte meget tidlig morgen kl. 04. Disse to amninger bibeholdes så til hun er 1 år eller så længe I begge trives med det.
At din datter ikke vil tage flaske ... tja, i princippet behøver hun ikke flaske, for hun får rigelig med mælk fra dig, hvis du ammer som beskrevet og flasken skal også fjernes, når hun bliver 1 år. så det er næsten synd at kæmpe med hende for at få hende til at tage den, hvis du så om 3 måneder fjerner den igen ... Hun er jo glad for brystet og amning aften og nat kan godt kombineres med pasning i februar, netop fordi du fjerner amningerne om dagen, vil andre jo kunne passe hende der ... :)
Din datter har brug for lidt mere mad og flere mellemmåltider end hun får lige nu og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mælk, vand og fedtstof, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk og også gerne rester fra aftensmaden, det kan være stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende. Vand af kop.
Før middagslur kl 14.30 (som jeg læser dit brev sover hun først kl. 15 ..) tilbydes ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, vand eller evt. lidt mælk af kop.
Aften 17.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal have mad i stykker og også stadig moset mad, suppleres igen med mad i hånden at gumle på selv, Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød kl. ca 19
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Tidlig morgen 05: Ammes
Når hun bliver 10 måneder vil du godt kunne forvente at hun ammes kl. 20 og så når hun vågner af sig selv i løbet af natten, måske vågner hun kl 01 måske først kl 04 og så ammer du hende på et af de tidspunkter der. På den måde får hun stadig de to amninger hun til den tid har brug for.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen viser, hvad du kan forvente af din datter med den alder hun har nu og tiden frem :)
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske