Svar: Forvirret omkring ammestop

29. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Velkommen til og tak for dit brev :)

Det er helt relevant at du vil skære amningerne ned, men fuldt ammestop er stadig lidt for tidligt ... faktisk anbefales det at du bibeholder amning til din datter er 1 år, men hyppigheden af amning sættes ned.

Nu hvor din datter er 9 måneder, vil det være relevant med 3 amninger dagligt - disse amninger kan ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. De kan også være helt væk fra dagen og i stedet ligge aften, sen aften og tidlig morgen og hos jer lyder det faktisk som om at det netop vil fungerer bedst med de 3 amninger på ydertidspunkterne.

Når hun bliver 10 måneder, vil det være relevant at skrue yderligere ned til 2 amninger dagligt og disse to amninger kan så ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten - ofte meget tidlig morgen kl. 04. Disse to amninger bibeholdes så til hun er 1 år eller så længe I begge trives med det.

At din datter ikke vil tage flaske ... tja, i princippet behøver hun ikke flaske, for hun får rigelig med mælk fra dig, hvis du ammer som beskrevet og flasken skal også fjernes, når hun bliver 1 år. så det er næsten synd at kæmpe med hende for at få hende til at tage den, hvis du så om 3 måneder fjerner den igen ... Hun er jo glad for brystet og amning aften og nat kan godt kombineres med pasning i februar, netop fordi du fjerner amningerne om dagen, vil andre jo kunne passe hende der ... :)

Din datter har brug for lidt mere mad og flere mellemmåltider end hun får lige nu og mit forslag til en dagsplan, lavet ...

Annonce

... ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mælk, vand og fedtstof, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk og også gerne rester fra aftensmaden, det kan være stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende. Vand af kop.

Før middagslur kl 14.30 (som jeg læser dit brev sover hun først kl. 15 ..) tilbydes ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, vand eller evt. lidt mælk af kop.

Aften 17.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal have mad i stykker og også stadig moset mad, suppleres igen med mad i hånden at gumle på selv, Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Suppleres med en godnatgrød kl. ca 19

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes

Tidlig morgen 05: Ammes

Når hun bliver 10 måneder vil du godt kunne forvente at hun ammes kl. 20 og så når hun vågner af sig selv i løbet af natten, måske vågner hun kl 01 måske først kl 04 og så ammer du hende på et af de tidspunkter der. På den måde får hun stadig de to amninger hun til den tid har brug for.

Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen viser, hvad du kan forvente af din datter med den alder hun har nu og tiden frem :)

Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor