Svar: Nej tak mor

29. december 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg synes bestemt ikke at du skal stoppe amning og jeg synes det lyder helt okay, at din dreng ammes 4 gange dagligt. Faktisk vil jeg anbefale dig, at du holder dig til netop de fire amninger og ikke prøver at presse flere ind, netop for at han ikke skal blive sur og ende med at afvise brystet helt.

Når man ammer ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får, måske har du ret meget mælk og en god nedløbsrefleks, der betyder at når han dier hos dig så får han en stor mængde på ret kort tid. Måske drikker han 150-200ml hver gang hos dig og får således mellem 600-800 hos dig via de fire amninger :) Derudover kan han så få mælk i sin grød og mos og du kan også give ham lidt mme af en kop og ellers sikre hans behov for væske ved at give ham vand.

Det er godt at I er kommet igang med skemaden og han er glad for dette, det lyder som om at du har ramt det rigtige tidspunkt at starte på. Det du skal være opmærksom på er, at du ikke får givet ham så store portioner, at det er derfor han afviser brystet. Det er bedre at give ham 1 dl. 3 gange dagligt og han så også vil ammes, end at give ham 1½ dl. 3 gange dagligt og han så afviser brystet. Du skal derfor prøve at finde balancen mellem at han både får sin skemad og også får den mælk/væske han har behov for.

Mit forslag til en dagsplan med fire amninger ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: ...

Annonce

... Havregrød lavet med mme, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk, hveranden dag kan han også få øllebrød. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - når han ikke er ammet tidligere, er der stor sandsynlighed for at han så vil være glad for brystet her og det vil være naturligt at amme ham inden han skal sove til middag :)

Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt grød med frugtmos kan også få lidt frisk frugt som mellemmåltid og du kan forsøge at tilbyde brystet her, men vil han ikke, så er det fint. Vand eller mme af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Powernappen springes ofte over

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med brødskorper, agurk og lignende at gumle på selv.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster inden du selv går i seng. Hvis han ikke vågner af sig selv, så prøv at tage ham op og læg ham til og se om han ikke kan spise mere eller mindre i søvne. Det man kalder for et 'drømmemåltid' på den måde får du fyldt ekstra mælk i ham og sikret hans behov :)

Jeg håber ovenstående plan og tanker giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!