Svar: Nej tak mor
29. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg synes bestemt ikke at du skal stoppe amning og jeg synes det lyder helt okay, at din dreng ammes 4 gange dagligt. Faktisk vil jeg anbefale dig, at du holder dig til netop de fire amninger og ikke prøver at presse flere ind, netop for at han ikke skal blive sur og ende med at afvise brystet helt.
Når man ammer ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får, måske har du ret meget mælk og en god nedløbsrefleks, der betyder at når han dier hos dig så får han en stor mængde på ret kort tid. Måske drikker han 150-200ml hver gang hos dig og får således mellem 600-800 hos dig via de fire amninger :) Derudover kan han så få mælk i sin grød og mos og du kan også give ham lidt mme af en kop og ellers sikre hans behov for væske ved at give ham vand.
Det er godt at I er kommet igang med skemaden og han er glad for dette, det lyder som om at du har ramt det rigtige tidspunkt at starte på. Det du skal være opmærksom på er, at du ikke får givet ham så store portioner, at det er derfor han afviser brystet. Det er bedre at give ham 1 dl. 3 gange dagligt og han så også vil ammes, end at give ham 1½ dl. 3 gange dagligt og han så afviser brystet. Du skal derfor prøve at finde balancen mellem at han både får sin skemad og også får den mælk/væske han har behov for.
Mit forslag til en dagsplan med fire amninger ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk, hveranden dag kan han også få øllebrød. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - når han ikke er ammet tidligere, er der stor sandsynlighed for at han så vil være glad for brystet her og det vil være naturligt at amme ham inden han skal sove til middag :)
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt grød med frugtmos kan også få lidt frisk frugt som mellemmåltid og du kan forsøge at tilbyde brystet her, men vil han ikke, så er det fint. Vand eller mme af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med brødskorper, agurk og lignende at gumle på selv.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster inden du selv går i seng. Hvis han ikke vågner af sig selv, så prøv at tage ham op og læg ham til og se om han ikke kan spise mere eller mindre i søvne. Det man kalder for et 'drømmemåltid' på den måde får du fyldt ekstra mælk i ham og sikret hans behov :)
Jeg håber ovenstående plan og tanker giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske