Svar: Amning og snart stop
28. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Hvis din datter ikke længere skal ammes, skal hun have flaske i stedet. Det er vigtigt at hun får enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel og hendes behov for mælk = væske er så stort, at hun ikke vil kunne drikke nok af en kop - lige nu har hun sandsynligvis brug for mellem 800-1000 ml mælk i døgnet ved siden af den mængde vand hun kan drikke af en kop og som hun får via skemaden.
Det er rigtig meget mælk, så det er fint at du vil trappe amningen ud, men det kræver altså at du kan få hende til at tage flaske.
Du kan forsøge med forskellige typer mme for at se om hun bedre kan lide noget end andet. Du kan også malke ud og give hende din egen mælk på flaske, så hun ikke skal forholde sig til en ny smag, men kun til at die af flasken. Der er nemlig stor forskel på at die af en flaske og af et bryst.
Jeg kan ikke love dig, at hun vil acceptere flaske med den alder hun har, hvis hun aldrig har fået flaske før. Nægter hun flaske, bliver du nødt til at amme, for hendes mælkebehov skal dækkes.
Amningerne vil naturligt blive skruet ned stille og roligt i takt med at hun bliver ældre. I 7 månedersalderen vil du kunne amme 5 og så 4 gange, i 8-9 måneders alderen vil du kunne amme 3 gange og i 10-12 måneders alderen vil det være fint at amme 2 gange i døgnet. Ammer du ikke skal hun som sagt have flaske og her samme antal flasker som amninger. Mælken kan ikke undværes, men afhængigheden af dig bliver naturligt mindre i takt med at hun bliver ældre.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes (eller flaske) og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der gives ikke kun kartoffelmos men mos af alle slags grøntsager og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca kl 13 som nu
Eftermiddag: Ammes (eller flaske) og kan her også få lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Powernapper evt. men ofte begynder den at kunne blive sprunget over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos af alle slags grønsager og få også kød eller fisk, udgangspunkt mere og mere i jeres mad, brødskorper osv. i hånden, vand af kop.
Ammes (eller flaske og puttes til natten) ca kl. 20 - det vil naturligt være senere som nu, hvis hun har sover lille lur om eftermiddagen.
Sen aften 24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
De 2 amninger som trappes ud i 7 måneders alderen er amningerne formiddag og eftermiddag og her erstattes af mellemmåltider i stedet. De fire amninger (eller flasker) som er relevante her ligger altså tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Når du vil trappe ud af amning og overgå til flaske, vil det være rigtig godt at gøre det med en amning/flaske af gangen. Det vil sige at du erstatter en amning, så du i stedet for at amme 6 gange dagligt, ammer 5 gange og giver 1 flaske, en dag eller et par dage efter ammer du så 4 gange og giver 2 flasker, derefter 3 amninger og 3 flasker osv. indtil du er kørt helt over på flaske, som du ønsker - hvis hun altså vil være med til det.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske