Svar: Amning og kaffe
17. december 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det anbefales normalt at man ikke drikker mere end 3 kopper kaffe dagligt, når man er gravid og når man ammer. Det er fordi koffeinen kan påvirke barnet og derfor gælder rådene også cola og andre koffeinholdige drikke.
Om der kan være andre skadelige stoffer i kaffe tør jeg ikke sige, men generelt vil det naturligvis være udmærket at vælge koffeinfri kaffe, når man ammer.
Koffein kan som du er inde på, give problemer med barnets mave, så barnet får kolikagtige symptomer. Men koffein kan også gøre barnet rastløs og uroligt. Det kan gøre at barnet opleves meget vågent og aktivt og at barnet har svært ved at sove og få den søvn, som børn jo naturligt har behov for.
Håber dette besvarer dit spørgsmål, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske