Svar: Mælk om dagen - ingen om natten
15. december 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Det lyder ikke som om at din dreng mangler mad. Det lyder som om at han har taget rigtig godt på og får hvad han har behov for.
Du må godt bibeholde de 3 amninger som mellemmåltider, som du gør nu, når han så bliver ældre og skal have mindre mælk, vil det være rigtig fint at erstatte med mere rigtige mellemmåltider. Det vil sandsynligvis være amningen kl 14 som i jeres tilfælde forsvinder først, fordi din dreng ikke ammes sen aften. Han er således nødt til at blive ammet kl. 10 ellers går der alt for mange timer hvor han ikke får væske.
Du kan naturligvis godt overveje at amme ham sen aften inden du selv går i seng. Hvis du alligevel er inde hos ham, luller ham til ro med sut eller lignende der, kunne du godt lægge ham til i stedet og så kunne han måske undvære amningen om formiddagen i stedet og her få en bolle, lidt frugt og lignende. Men da det lige nu lyder som om at det fungerer hos jer og du er glad for jeres rytme, så er det fint - man skal ikke ændre på noget som fungere for både mor og barn.
Måske vil han selv begynde at søge brystet sen aften, hvis hans indtag om dagen skæres for hurtigt ned og det skal du naturligvis lytte til. Men så længe han trives med amningen og du trives med amningen som det er nu, så er det fint :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske