Svar: Stop amning - 9 mdr.
13. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Betina
Når din datter bliver 10 måneder vil det være passende at skære ned og kun amme 2 gange dagligt. Jeg vil her foreslå at du fjerner amningen inden middagsluren og du (eller far) kan en overgang i stedet erstatte med lidt lun mælk af en kop.
Omkring 12 måneders alderen kan den tidlige morgenamning skæres væk og her erstattes ikke umiddelbart med noget, I kan stadig putte sammen, sove sammen for at forlænge tidspunktet I står op på, men mælk skal hun ikke have. Og derefter kan den sidste amning inden putning om aftenen så fjernes, når du synes tidspunktet er rigtigt.
Om aftenen erstattes med godnatgrød, mælk af kop og en godnatsang, måske en godnathistorie, kærtegn, masser af nærhed osv. Men brystet slutter.
Hvornår den sidste amning præcist skal stoppes afhænger helt af hvad der passer både mor og barn bedst. Der er ingen grund til at erstatte bryst med flaske, med den alder din datter har og når hun aldrig har fået flaske. Det anbefales at flaske stoppes ved 1 års alderen og det vil være rigtig fint at du netop trapper ned stille og roligt. Din mælkeproduktion vil naturligt tilpasse sig og det at du trapper ned og ikke stopper fra den ene dag til den anden vil sandsynligvis gøre at du ikke får problemer med brystbetændelse eller andet.
Hvis du kan bibeholde 2 amninger dagligt frem mod 1 års alderen, så behøver du ikke give modermælkserstatning med kan give komælk i form af sødmælk eller surmælksprodukter. Hvis du vælger at stoppe med amning helt, før din datter er 1 år, vil det være udmærket at bruge mme i grød og mos, så hun ikke udelukkende for komælk.
Hvis du skal ud en dag, kan din datter få mælk af en kop og I kan naturligvis også give hende flaske. Her kan hun så få modermælkserstatning. Du vil normalt godt kunne springe en enkelt amning over uden at skulle malke ud, men du vil sandsynligvis blive godt brystspændt og det vil være dejligt for både dig og din datter at få hende lagt til brystet, når du er hjemme igen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul og god barsel til far :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske