Svar: Stop amning - 9 mdr.

13. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Betina

Når din datter bliver 10 måneder vil det være passende at skære ned og kun amme 2 gange dagligt. Jeg vil her foreslå at du fjerner amningen inden middagsluren og du (eller far) kan en overgang i stedet erstatte med lidt lun mælk af en kop.

Omkring 12 måneders alderen kan den tidlige morgenamning skæres væk og her erstattes ikke umiddelbart med noget, I kan stadig putte sammen, sove sammen for at forlænge tidspunktet I står op på, men mælk skal hun ikke have. Og derefter kan den sidste amning inden putning om aftenen så fjernes, når du synes tidspunktet er rigtigt.

Om aftenen erstattes med godnatgrød, mælk af kop og en godnatsang, måske en godnathistorie, kærtegn, masser af nærhed osv. Men brystet slutter.

Hvornår den sidste amning præcist skal stoppes afhænger helt af hvad der passer både mor og barn bedst. Der er ingen grund til at erstatte bryst med flaske, med den alder din datter har og når hun aldrig har fået flaske. Det anbefales at flaske stoppes ved 1 års alderen og det vil være rigtig fint at ...

Annonce

... du netop trapper ned stille og roligt. Din mælkeproduktion vil naturligt tilpasse sig og det at du trapper ned og ikke stopper fra den ene dag til den anden vil sandsynligvis gøre at du ikke får problemer med brystbetændelse eller andet.

Hvis du kan bibeholde 2 amninger dagligt frem mod 1 års alderen, så behøver du ikke give modermælkserstatning med kan give komælk i form af sødmælk eller surmælksprodukter. Hvis du vælger at stoppe med amning helt, før din datter er 1 år, vil det være udmærket at bruge mme i grød og mos, så hun ikke udelukkende for komælk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis du skal ud en dag, kan din datter få mælk af en kop og I kan naturligvis også give hende flaske. Her kan hun så få modermælkserstatning. Du vil normalt godt kunne springe en enkelt amning over uden at skulle malke ud, men du vil sandsynligvis blive godt brystspændt og det vil være dejligt for både dig og din datter at få hende lagt til brystet, når du er hjemme igen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul og god barsel til far :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor