Stop amning - 9 mdr.

13. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Stop amning - 9 mdr.

Kære Helen

Mange tak for dit svar vedr. "tidligt vågen". Det er meget brugbart og vi er i fuld gang med at forsøge at afkorte formiddagsluren!

Nu har jeg et nyt spørgsmål vedr. amning.

Min datter er 9 1/2 måned. Jeg skal starte arbejde om 2 1/2 uge, hvor min kæreste går på barsel og mit spørgsmål går nu på, hvordan jeg bedst stopper amningen. Som det er nu, ammer jeg morgen kl. 5, inden eftermiddagslur kl. 13 samt aften kl. 19. Min datter vejede ved sidste besøg af sundhedsplejersken 10,6 kg og var 75 cm lang (ved 8 mdr), så hun er en stor pige.

Hendes dag ser ud som følger (efter dine råd:-))

Morgen 05: Ammes og vågner (det er her vi forsøger at få hende til at sove længere)

Morgen 7: Øllebrød

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Formiddagslur ca 9.30-10.30

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, grøntsagsmos med kød eller fisk, ...

Annonce

... vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, yoghurt med frugtmos som nu, vand af kop.

Aften 18: Familiemad

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Jeg tror ikke det bliver det store problem at fjerne eftermiddagsamningen, men skal jeg erstatte den med andet? I forhold til morgen- og aftenamning, så er hun meget glad for disse. Jeg kunne godt blive ved med at amme morgen og aften, selvom jeg starter arbejde, men vil egentlig gerne trappe det ned.

Hvad er dit råd her, og hvis jeg skal stoppe, hvordan skal jeg så gøre, og skal vi så give modermælkserstatning?

Min datter har aldrig fået flaske, men mon ikke vi kan få hende til at tage det, og hvor meget vil vi så evt. skulle give hende….. hvis jeg fortsætter amningen, hvordan gør vi så, hvis jeg er ude på det tidspunkt, hun skal ammes - er det så flaske og kan jeg undgå at malke ud, når det er så sent i forløbet?

Med venlig hilsen
Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!