Brev:
Stop amning - 9 mdr.
13. december 2010
Alder:
9 mdr.
Stop amning - 9 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dit svar vedr. "tidligt vågen". Det er meget brugbart og vi er i fuld gang med at forsøge at afkorte formiddagsluren!
Nu har jeg et nyt spørgsmål vedr. amning.
Min datter er 9 1/2 måned. Jeg skal starte arbejde om 2 1/2 uge, hvor min kæreste går på barsel og mit spørgsmål går nu på, hvordan jeg bedst stopper amningen. Som det er nu, ammer jeg morgen kl. 5, inden eftermiddagslur kl. 13 samt aften kl. 19. Min datter vejede ved sidste besøg af sundhedsplejersken 10,6 kg og var 75 cm lang (ved 8 mdr), så hun er en stor pige.
Hendes dag ser ud som følger (efter dine råd:-))
Morgen 05: Ammes og vågner (det er her vi forsøger at få hende til at sove længere)
Morgen 7: Øllebrød
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur ca 9.30-10.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, yoghurt med frugtmos som nu, vand af kop.
Aften 18: Familiemad
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Jeg tror ikke det bliver det store problem at fjerne eftermiddagsamningen, men skal jeg erstatte den med andet? I forhold til morgen- og aftenamning, så er hun meget glad for disse. Jeg kunne godt blive ved med at amme morgen og aften, selvom jeg starter arbejde, men vil egentlig gerne trappe det ned.
Hvad er dit råd her, og hvis jeg skal stoppe, hvordan skal jeg så gøre, og skal vi så give modermælkserstatning?
Min datter har aldrig fået flaske, men mon ikke vi kan få hende til at tage det, og hvor meget vil vi så evt. skulle give hende….. hvis jeg fortsætter amningen, hvordan gør vi så, hvis jeg er ude på det tidspunkt, hun skal ammes - er det så flaske og kan jeg undgå at malke ud, når det er så sent i forløbet?
Med venlig hilsen
Betina