Svar: Amning vs. flaske

12. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Førstegangsmor

Du skriver at du er glad for amningen og min umiddelbare tanke er, at du sagtens kan kombinere amning og flaske. Det behøver ikke være enten eller, det kan godt være både og ...

At drikke 150ml efter at du har ammet, tyder umiddelbart på, at din datter ikke får helt nok hos dig. Det er jo næsten et fuldt måltid hun har taget af flasken ... For at give jer selv lidt mere ro om aftenen og da hun accepterer flasken og modermælkserstatning, så synes jeg faktisk det er helt okay, at du giver hende en flaske om aftenen, når hun skal sove.

Da du kun ammer fra et bryst, har du naturligt ikke mulighed for netop at fylde hende ekstra op ved at lægge til begge bryster, som man normalt ellers ville anbefale og derfor vil det i jeres tilfælde være helt okay at give flaske. Det er rigtigt at hun er så gammel, at man naturligvis kan overveje, hvorvidt flasken er relevant at introducere, men hos jer lyder det helt okay og så må hun væk fra flasken senere og et nyt ritual sættes i stedet.

Modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn der ammes ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn også sover lidt længere stræk om natten på en flaske modermælkserstatning end de gør på en amning.

Du kan overveje om din datter ...

Annonce

... skal have flasken om aftenen, når hun puttes til natten og at den således skal indgå som et nyt putteritual både du og far kan have sammen med hende. Det kan jo være meget praktisk. Ellers kan du give hende en flaske sen aften omkring midnat, hvor hun er begyndt at vågne og derefter så satse på at hun begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Det kan godt være at hun af sig selv vil begynde at droppe natamningen netop i takt med at hun får lidt mere mættende mælk aften eller sen aften. Og også fordi din mælkemængde naturligt vil blive nedsat, når du begynder at supplere din amning med flaske.

Ellers vil det være rigtig godt at hun lærer at falde i søvn uden at hun har brystet (eller flasken) i munden. Hun skal have sin mælk, men lige nå at registrere hvor hun bliver puttet så hun ikke er afhængig af bryst eller flasken i munden for at kunne falde endeligt i søvn. Det er vigtigt i forhold til også at kunne undvære brystet om natten og kunne beroliges med kærtegn osv. og dermed hjælpes videre i søvnen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Amningen trappes naturligt ned over tid, så hun ammes mindre og mindre. Det vil sige fra at amme 3 gange, så begynder du kun at amme 2 gange, derefter 1 gang dagligt for tilsidst at stoppe, når det passer jer begge godt. På den måde kan I begge følge med og din krop kan tilpasse sig hendes ændrede behov.

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år