Svar: Amning vs. flaske
12. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Førstegangsmor
Du skriver at du er glad for amningen og min umiddelbare tanke er, at du sagtens kan kombinere amning og flaske. Det behøver ikke være enten eller, det kan godt være både og ...
At drikke 150ml efter at du har ammet, tyder umiddelbart på, at din datter ikke får helt nok hos dig. Det er jo næsten et fuldt måltid hun har taget af flasken ... For at give jer selv lidt mere ro om aftenen og da hun accepterer flasken og modermælkserstatning, så synes jeg faktisk det er helt okay, at du giver hende en flaske om aftenen, når hun skal sove.
Da du kun ammer fra et bryst, har du naturligt ikke mulighed for netop at fylde hende ekstra op ved at lægge til begge bryster, som man normalt ellers ville anbefale og derfor vil det i jeres tilfælde være helt okay at give flaske. Det er rigtigt at hun er så gammel, at man naturligvis kan overveje, hvorvidt flasken er relevant at introducere, men hos jer lyder det helt okay og så må hun væk fra flasken senere og et nyt ritual sættes i stedet.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn der ammes ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn også sover lidt længere stræk om natten på en flaske modermælkserstatning end de gør på en amning.
Du kan overveje om din datter skal have flasken om aftenen, når hun puttes til natten og at den således skal indgå som et nyt putteritual både du og far kan have sammen med hende. Det kan jo være meget praktisk. Ellers kan du give hende en flaske sen aften omkring midnat, hvor hun er begyndt at vågne og derefter så satse på at hun begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det kan godt være at hun af sig selv vil begynde at droppe natamningen netop i takt med at hun får lidt mere mættende mælk aften eller sen aften. Og også fordi din mælkemængde naturligt vil blive nedsat, når du begynder at supplere din amning med flaske.
Ellers vil det være rigtig godt at hun lærer at falde i søvn uden at hun har brystet (eller flasken) i munden. Hun skal have sin mælk, men lige nå at registrere hvor hun bliver puttet så hun ikke er afhængig af bryst eller flasken i munden for at kunne falde endeligt i søvn. Det er vigtigt i forhold til også at kunne undvære brystet om natten og kunne beroliges med kærtegn osv. og dermed hjælpes videre i søvnen.
Amningen trappes naturligt ned over tid, så hun ammes mindre og mindre. Det vil sige fra at amme 3 gange, så begynder du kun at amme 2 gange, derefter 1 gang dagligt for tilsidst at stoppe, når det passer jer begge godt. På den måde kan I begge følge med og din krop kan tilpasse sig hendes ændrede behov.
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske