Amning vs. flaske

12. december 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning vs. flaske

Hej Helen

Tak for dit sidste brev angående en madplan for vores datter. Det går rigtig godt med maden og vi følger din plan.

Det vi kæmper med lige nu, er at vores datter er begyndt at sove mere uroligt om natten og har flere grædende opvågninger og svært ved at falde i søvn igen.

Jeg plejer at amme hende ved 19.30 tiden inden putning, igen ved 02.00 tiden og tidlig morgen ved 05.00 tiden. Nu er hun så begyndt at vågne allerede kl. 23.30 og er ikke til at få til at sove videre uden bryst. Herefter vågner hun flere gange og græder og er til tider meget svær at få beroliget. Det ender altid med at vi tager hende over i vores seng. Det hjælper lidt på det, men hun sover stadig uroligt og vågner mange gange. hendes seng står stadig i vores værelse, men vi overvejer snart at flytte hende til eget værelse.

Fra hun var ca. 6 måneder har hun kun villet amme ved mit ene bryst. Det er også gået ok og der har været nok mælk. Nu føler jeg dog ikke der er så meget længere og hun synker ikke så ofte som før. I nat hvor hun vågnede tidligt og var ked af det, ammede jeg hende og lagde hende tilbage i egen seng. Hun var dog meget urolig og begyndte at græde. Vi tog hende op, men det hjalp ikke. Derfor ...

Annonce

... prøvede vi med en flaske. Hun drak hurtigt 150 ml. herefter faldt hun i søvn efter ca 30 min i sin egen seng.

Nu går jeg og overvejer at stoppe med amningen (som jeg ellers er glad for), da jeg er bange for hun ikke får nok mælk mere. I stedet vil vi så give mme i flaske. Måske kunne det også hjælpe med til at hun snart begynder at sove til tidlig morgen uden amningen om natten...?

Jeg ser du ofte anbefaler en godnatgrød. Jeg synes bare det er så tæt på hendes aftensmad, da hun bliver puttet ca 30 min efter denne. Tror ikke hun er sulten allerede igen.

Mine spørgsmål er følgende:
- Tror du hun er sulten og ikke får nok mælk hos mig mere?
- Er det ok at køre videre med kun flaske, eller er det et dumt tidspunkt at starte op med flaske i forhold til hun er 9,5 måneder? (hun får den nu og da og er glad for den)
- Hvordan kan vi droppe natamningen? Hun bruger sut, men bliver ofte mega sur når man forsøger at give denne i stedet for bryst om natten. Så starter en værre kamp som ender i gråd og hel opvågning. Vil hun måske begynde at sove igennem af sig selv hvis vi giver mme i stedet for amning?

Vi håber du kan hjælpe da vi drømmer om mere nattesøvn :)

Med venlig hilsen
Førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika