Svar: Amning, mælkebehov

11. december 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ditte

Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får og derfor kan det være svært at sætte præcist antal på amninger.

Det er min erfaring at de fleste børn i 7 måneders alderen vil trives godt med 4 amninger dagligt, i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger og i 10 måneders alderen vil to amninger ofte være nok. Det samme gælder faktisk flaske, hvor barnet har brug for to flasker (= 400ml) mellem 10-12 måneders alderen for at få sit behov for jern dækket.

I takt med at barnet begynder at spise mere og mere skemad, vil antallet af amninger naturligt nedsættes. En vis mængde mælk er dog stadig nødvendigt, både for at sikre barnet blandt andet kalk, men bestemt også for at sikre barnet væske nok.

Jeg kan ikke se hvad din dreng vejer nu, men jeg kan i et af dine tidligere breve se, at han har rundet de 9 kg .. Så hvis han f.eks. vejer 10 kg nu, så er hans udregnede væskebehov mellem 1000-1500 ml i døgnet. Lægger vi os derimellem, så skal du nok regne med at han har brug for ca 1250ml ... især hvis han er aktiv, kravler rundt, rejser sig og bruger sig selv rigtig meget fysisk, så forbrænder han en del og sveder også naturligt væske ud.

Det kan være meget svært for børn at nå op på denne mængde selvom de er gode til at drikke af en kop og selvom de også får lidt væske via maden. Derfor vil mit skøn være at din dreng fortsat har brug for 3 amninger i døgnet, han er jo ikke blevet mindre ... :)

Mit forslag til en dagsplan til et barn på 8-9 måneder ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle ...

Annonce

... med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som tun, makrel, sildepostej, rognguf. Suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller anden rest fra aftensmaden. Og suppleres også stadig gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop

Aften 18: Familiemad, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, fiskefilet, risretter osv. Mad som I andre spiser, der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Suppleres med en godnatgrød inden sengetid

Ammes og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes

Det er rigtigt at sødmælk, surmælksprodukter osv. godt kan gives, men sundhedsstyrelsen anbefaler at det først udgør en større del af barnets indtag efter 9 måneders alderen. Derudover anbefales det at amme indtil barnet er 12 måneder gammelt eller så længe barn og mor har lyst. Ammer man ikke, gives modermælkserstatning til barnet er 1 år.

Min anbefaling er derfor at du bibeholder amning 3 gange dagligt, til din dreng starter vuggestue og når han så starter der, så vil amningen inden middagslur naturligt forsvinde og de to amninger der er tilbage ligger så aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder