Svar: Pleje af brystet efter ammestop og barn med sart mave
8. december 2010
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er altid en balance at få masseret brystet og samtidig undgå at stimulere brystet. Det er rigtig godt at du forsøger at få den knude væk du mærker, netop ved at bruge varme og massere ganske let. Du kan prøve, når du står under bruseren, du kan også lade din mand prøve at massere den væk, imens du ligger på ryggen i sengen og slapper helt af. Når du ligger på ryggen vil brystet naturligt falde til siden og være afslappet og blødt og det kan være lettere for ham at få masseret knuden væk, når du ligger sådan.
Men det er vigtigt at du ikke masserer hårdt som var det myoser i skulderen, det kan nemlig gøre at det ikke bedres, men derimod bliver værre. Det er let massage, hvor man med et par fingre og måske lidt olie masserer rundt i cirkler på og omkring knuden og også forsøger at trække lidt ned mod brystvorten, hvor den mælk der evt. har samlet sig kan løbe ud.
Jeg skriver evt. fordi så længe du ikke har ondt, er hævet, rød osv. så lyder det ikke som om at der står en masse mælk derinde og staser op, det lyder snarere som om at dit brystvæv virker irriteret. Der er heller ikke grund til at give dig piller der skal stoppe mælken, det vil ikke have effekt.
Så en balance mellem at få masseret knuden væk og samtidig også få givet brystet ro og ikke trykke på det hele tiden, er en god idé ... Så prøv med massage en gang dagligt, f.eks. om aftenen i jeres seng og se om det hjælper.
Man kan godt have sådanne knuder i brystet nogle uger efter amning, men hvis den fortsat er der efter længere tid, så synes jeg du skal få brystet scannet, så man kan se om der er mælk derinde eller hvad det er.
Det er rigtig dejligt at din dreng har en god appetit og det lyder som om at han spiser rigtig godt. Men det er naturligvis problematisk at han får ondt i maven i løbet af natten.
Det kunne som du selv er inde på, være en god idé at afslutte dagen med lidt grød, det kunne være havregrød, lavet med mme som han tåler godt. Så han altså fik lidt mindre aftensmad og så lidt godnatgrød. Ellers må du nok satse på at det bliver bedre i takt med at han bliver ældre og maven mindre sart ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske