Sove for meget og for lidt mad

8. december 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sove for meget og for lidt mad

Hej Helen

Jeg har en søn der er 12 uger gammel, og kunne godt bruge nogle af dine råd og din vejledning.

Han er alt i alt en glad og tilfreds baby, som vokser og trives som han skal, så det er dejligt.

Han er dog en meget træt baby om dagen og til tider også en træt baby om natten. Vores dag ser nogenlunde sådan her ud.

7.30-8.00 vågner og
8.15 spiser (Flaske)
9.00-9.30 sover (3, 4 og nogen gange 5 timer)
13.00-14.00 vågner og
ca. 13.30 spiser
14.30-15-30 sover(ca. 3, 3½ timer)
17.30 Spiser
18.30-19.00 Bades
ca. 19.15 spiser
ca.19-19.30 sover
22.30 spiser
02.30 spiser( nogengange bliver den også 03.30)
Vågner så igen ca. 7.30-8.00

Som du kan se sover han tit op til 7½ time om dagen, spiser 6 gange i det hele fordi jeg er begyndt at give ham en ekstra flaske før sengetid for før det fik han kun 5 flasker. han spiser ca. 90 - 130 ml pr. flaske nogen gange lidt mindre og andre gange lidt mere. ca. 600-700 ml. og sidst jeg havde sundhedsplejerske var han 62 cm lang og vejede 5.9 kg.

I princippet ser planen for dagen god nok ud, men tit vågner han bare op 30 min efter at være blevet puttet om aftenen og så render vi nogen gange lidt og andre gange mange gange inde ved ham for at give sutten og tage ham op og se om han kan bøvse. og så er han begyndt at vågne om natten, hvor han er ked af det og ikke kan trøstes med sutten.

Han er let at ligge til at sove om dagen, men gør det samme nummer med at vågne i søvnfaserne, men der har han så meget tøj på, at det hjælper sutten med at blive i munden:-) og han er nemmere at få til at sove videre.

Om aftenen falder han nogen gange næsten i søvn i mine arme fordi jeg lige vil have lidt mere mælk i ham inden han skal sove, og der har jeg tit holdt ham vågen i 2 timer for at han ikke skal endnu tidligere i seng. Ellers har vi vænnet ham til at vi går rundt med ham i armene i det mørke værelse indtil at øjnene er ...

Annonce

... lige ved at trille i, og så ligger vi ham i liften lige inden han falder i søvn, og for det meste så ligger han sig så bare til at sove.

Mit spørgsmål til dig er, om du mener at jeg kan ændre på det om natten ved udelukkende at prøve at holde ham længere vågen i sine 3 vågne perioder om dagen, (i øjeblikket er han vågen 1-1½ t om dagen eller om jeg er nødt til at regulerer i hans søvn?

For nogle uger siden besluttede jeg mig for at prøve en uge, hvor jeg vækkede ham efter 2½ times lure, så han havde 1 vågen periode mere om dagen, men fra at have en glad og tilfreds baby efter 4-5 timers søvn, havde jeg en lille mand der var ked af det og utilfreds, og det hjalp kun på søvnen de første par nætter og så blev det det samme igen, og han begyndte også at sove dårligere i sine lure om dagen, så jeg stoppede med at regulerer hans søvn. Vi regulerer dog stadigvæk lidt, da vi er blevet enige om at han til den sidste lur om eftermiddagen senest må sove til kl 17.30, så han ikke kommer for sent i seng.

Vil du hjælpe os med hvordan en plan for dagen kunne se ud, og om du mener vi kan gøre noget eller om vi fortsat skal lade ham bestemme selv.

Vi giver ham mad lige efter han er vågnet, da han gylper meget. Derfor ved jeg heller ikke om det er en dårlig ide at give ham en flaske lige inden han skal sove for natten, da jeg tit er i tvivl når han vågner om det er en bøvs der klemmer, men det er meget sjællent at han bøvser når jeg tager ham op, men han gylper i sengen, kan jeg mærke og lugte.

Når han har spist om natten og jeg ligger ham over i liften, vågner han også nogen gange og begynder at græde og kan kun trøstes ved at tages op, og så kan vi bøvle i op til 1 time.

Jeg har lige købt det MME som hedder Enfaml AR med lipil, tror du det kan være løsningen på hans gylperi og opvågninger om natten?

Håber du kan finde rundt i mine tanker og spørgsmål:-)

Med venlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder