Brev:
Sove for meget og for lidt mad
8. december 2010
Alder:
3 mdr.
Sove for meget og for lidt mad
Hej Helen
Jeg har en søn der er 12 uger gammel, og kunne godt bruge nogle af dine råd og din vejledning.
Han er alt i alt en glad og tilfreds baby, som vokser og trives som han skal, så det er dejligt.
Han er dog en meget træt baby om dagen og til tider også en træt baby om natten. Vores dag ser nogenlunde sådan her ud.
7.30-8.00 vågner og
8.15 spiser (Flaske)
9.00-9.30 sover (3, 4 og nogen gange 5 timer)
13.00-14.00 vågner og
ca. 13.30 spiser
14.30-15-30 sover(ca. 3, 3½ timer)
17.30 Spiser
18.30-19.00 Bades
ca. 19.15 spiser
ca.19-19.30 sover
22.30 spiser
02.30 spiser( nogengange bliver den også 03.30)
Vågner så igen ca. 7.30-8.00
Som du kan se sover han tit op til 7½ time om dagen, spiser 6 gange i det hele fordi jeg er begyndt at give ham en ekstra flaske før sengetid for før det fik han kun 5 flasker. han spiser ca. 90 - 130 ml pr. flaske nogen gange lidt mindre og andre gange lidt mere. ca. 600-700 ml. og sidst jeg havde sundhedsplejerske var han 62 cm lang og vejede 5.9 kg.
I princippet ser planen for dagen god nok ud, men tit vågner han bare op 30 min efter at være blevet puttet om aftenen og så render vi nogen gange lidt og andre gange mange gange inde ved ham for at give sutten og tage ham op og se om han kan bøvse. og så er han begyndt at vågne om natten, hvor han er ked af det og ikke kan trøstes med sutten.
Han er let at ligge til at sove om dagen, men gør det samme nummer med at vågne i søvnfaserne, men der har han så meget tøj på, at det hjælper sutten med at blive i munden:-) og han er nemmere at få til at sove videre.
Om aftenen falder han nogen gange næsten i søvn i mine arme fordi jeg lige vil have lidt mere mælk i ham inden han skal sove, og der har jeg tit holdt ham vågen i 2 timer for at han ikke skal endnu tidligere i seng. Ellers har vi vænnet ham til at vi går rundt med ham i armene i det mørke værelse indtil at øjnene er lige ved at trille i, og så ligger vi ham i liften lige inden han falder i søvn, og for det meste så ligger han sig så bare til at sove.
Mit spørgsmål til dig er, om du mener at jeg kan ændre på det om natten ved udelukkende at prøve at holde ham længere vågen i sine 3 vågne perioder om dagen, (i øjeblikket er han vågen 1-1½ t om dagen eller om jeg er nødt til at regulerer i hans søvn?
For nogle uger siden besluttede jeg mig for at prøve en uge, hvor jeg vækkede ham efter 2½ times lure, så han havde 1 vågen periode mere om dagen, men fra at have en glad og tilfreds baby efter 4-5 timers søvn, havde jeg en lille mand der var ked af det og utilfreds, og det hjalp kun på søvnen de første par nætter og så blev det det samme igen, og han begyndte også at sove dårligere i sine lure om dagen, så jeg stoppede med at regulerer hans søvn. Vi regulerer dog stadigvæk lidt, da vi er blevet enige om at han til den sidste lur om eftermiddagen senest må sove til kl 17.30, så han ikke kommer for sent i seng.
Vil du hjælpe os med hvordan en plan for dagen kunne se ud, og om du mener vi kan gøre noget eller om vi fortsat skal lade ham bestemme selv.
Vi giver ham mad lige efter han er vågnet, da han gylper meget. Derfor ved jeg heller ikke om det er en dårlig ide at give ham en flaske lige inden han skal sove for natten, da jeg tit er i tvivl når han vågner om det er en bøvs der klemmer, men det er meget sjællent at han bøvser når jeg tager ham op, men han gylper i sengen, kan jeg mærke og lugte.
Når han har spist om natten og jeg ligger ham over i liften, vågner han også nogen gange og begynder at græde og kan kun trøstes ved at tages op, og så kan vi bøvle i op til 1 time.
Jeg har lige købt det MME som hedder Enfaml AR med lipil, tror du det kan være løsningen på hans gylperi og opvågninger om natten?
Håber du kan finde rundt i mine tanker og spørgsmål:-)
Med venlig hilsen
L