Brev:
Pleje af brystet efter ammestop og barn med sart mave
8. december 2010
Alder:
11 mdr.
Pleje af brystet efter ammestop og barn med sart mave
Hej Helen
1000 tak for dine råd i forbindelse med ammestop.
Jeg er nu stoppet helt med at amme for nogle dage siden. Min dreng er lige blevet 11 måneder i dag. Den første dag uden amning gik det fint, så aftenen efter virkede han ret sulten og vi lavede for sjov en god portion modermælkserstatning (noget som han ellers aldrig har fået før) og tilbød ham det i tudkop, og siden har han hver aften fået sådan en portion. Jeg ved ikke med hans alder om det er dumt, men han er glad for det og det var dejligt da han blev passet den nat af vores venner. Det gør også han kan sove et længere stræk om natten. Han virker nu til at være vendt på en tallerken og have fuldstændig glemt at mine bryster eksisterede og ofte har far nu nemmere ved at trøste ham om natten.
Men det jeg skal høre dig ad. Min søns tidligere favoritbryst er altså endnu ret ømt. Det er 5 dage siden han ammede fra det. Jeg kan mærke en mælkeknude fra armhulen og ned mod brystvorten som jeg kan skubbe rundt med, og den har været der en 3 dages tid og vil bare ikke masseres væk. Jeg har ikke feber, ubehag og brystet er ikke rødt. Jeg har talt med min læge og han synes ikke jeg skal have medicin for at stoppe mælkeproduktion pga mulige bivirkninger og fordi det ikke plejer at være nødvendigt med et ammestop som mit.
Jeg har nedtrappet over ihvertfald halvanden uge til en gang om dagen op til ammestoppet. Jeg bruger store uldindlæg og laver en varmepude indimellem og masserer alt hvad jeg kan, men problemet bliver ikke bedre. Men det synes dog heller ikke at blive værre. Hvad kan du anbefale at jeg gør? Det føles ligesom at have en meget øm skulder. Det andet bryst er der intet med!
Og så lige et tillægsspørgsmål nu jeg har dig. Min søn har sine livretter til aftensmad. Især frikadeller, pasta, kartoffelbåde og medisterpølse og det er rigtig fint. Men problemet er at hvis han kan slippe af sted med det, så grovæder han. Han kan snildt spise det samme som en voksen og han er jo ikke engang et år endnu. Typisk vågner han så ved 1-2 tiden om natten og har forfærdelig ondt i maven. Jeg synes det er rigtig svært for jeg vil jo gerne have han bliver mæt til natten, men han skal ikke have mavepine. Hvad kan vi gøre?
Han har sart mave og får luft i maven ved får fed mad og synes også at reagere på mælkeprodukter, derfor får han i samarbejde med lægen modermælkserstatning der ikke er baseret på komælk og vi går uden om fødevarer med mælk i. Hans søster havde det også og hun voksede fra det. Men det er jo frygtelig synd med sådan en sart mave.
Jeg ville ønske jeg kunne fylde efter med grød som jeg kunne tidligere, men han gider ikke rigtig spise grød længere. Har du nogle råd?
Hilsen