Svar: Amning syv måneder

1. december 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

De fleste børn vil trives rigtig godt med 4 amninger i døgnet, når de er 7 måneder gamle og disse amninger vil ofte ligge placeret sådan her:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gnave i, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun sover

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med en kartoffelbåd, kogte blomkål, broccolibuketter osv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig.

Som du kan se ammes der ikke længere om formiddagen. Det er en god idé at fjerne denne amning, for at lære din datter stille og roligt at sove uden brystet først - det er lettere at lære hende dette om dagen. Samtidig er det en god idé at ...

Annonce

... fjerne mælken her og erstatte med et lille mellemmåltid, det giver også bedre plads til frokosten og hendes indtag er mere rigtig mad, skal nu øges.

Der ammes heller ikke eftermiddag - her erstattes af en lille portion grød og frugt, igen vigtigt at hendes indtag af rigtig mad øges stille og roligt. Og så ammes der ikke mellem midnat og næste morgen tidlig.

At sove igennem, når man er 7 måneder gammel vil ofte være at sove 5-6 timer uden at få mælk og de fleste af os nyder at kunne få en sammenhængende nattesøvn, det har både mor og barn glæde af. Derfor kan det være en god idé at tage barnet op sen aften og amme inden du selv går i seng, fordi du derved kan fylde hende så meget op, at hun ikke behøver mælk igen før næste morgen. Hun skal ikke vækkes, men vil sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis denne metode ikke virker for jer, så er det helt fint, så kan du lade hende styre det selv, så vågner hun sandsynligvis kl. 01/02, så kan du amme hende rigtig godt der. Det gør ikke noget at hun sover fra kl. 20 til 01/02 og altså har sit lange søvnstræk der - det er helt fint.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Rigtig god jul - og god flytning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder