Svar: Amning syv måneder
1. december 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil trives rigtig godt med 4 amninger i døgnet, når de er 7 måneder gamle og disse amninger vil ofte ligge placeret sådan her:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gnave i, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun sover
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med en kartoffelbåd, kogte blomkål, broccolibuketter osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se ammes der ikke længere om formiddagen. Det er en god idé at fjerne denne amning, for at lære din datter stille og roligt at sove uden brystet først - det er lettere at lære hende dette om dagen. Samtidig er det en god idé at fjerne mælken her og erstatte med et lille mellemmåltid, det giver også bedre plads til frokosten og hendes indtag er mere rigtig mad, skal nu øges.
Der ammes heller ikke eftermiddag - her erstattes af en lille portion grød og frugt, igen vigtigt at hendes indtag af rigtig mad øges stille og roligt. Og så ammes der ikke mellem midnat og næste morgen tidlig.
At sove igennem, når man er 7 måneder gammel vil ofte være at sove 5-6 timer uden at få mælk og de fleste af os nyder at kunne få en sammenhængende nattesøvn, det har både mor og barn glæde af. Derfor kan det være en god idé at tage barnet op sen aften og amme inden du selv går i seng, fordi du derved kan fylde hende så meget op, at hun ikke behøver mælk igen før næste morgen. Hun skal ikke vækkes, men vil sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne.
Hvis denne metode ikke virker for jer, så er det helt fint, så kan du lade hende styre det selv, så vågner hun sandsynligvis kl. 01/02, så kan du amme hende rigtig godt der. Det gør ikke noget at hun sover fra kl. 20 til 01/02 og altså har sit lange søvnstræk der - det er helt fint.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul - og god flytning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske