Svar: Hvordan griber man overgangen fra at amme om aftenen til ikke at amme an?
25. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev, rigtig fint at du spørger tilbage :)
Når jeg i jeres tilfælde har foreslået at introducere en flaske om aftenen, så skyldes det at jeg havde forstået det sådan, at din datter ville være 10½ måned, når du starter arbejde og at du skal arbejde i skiftende vagter.
Det betyder at far skal kunne putte jeres datter om aftenen på en stille og rolig måde og da jeres datters behov for mælk inden putning er naturligt i 10 måneders alderen, så vil det for mig at se lette overgangen mellem mors og fars barsel, hvis jeres datter lærer at tage imod en flaske. Hun vil på den måde kunne blive puttet som hun plejer, uanset om det er mor eller far der er hjemme til at putte hende.
Du kan naturligvis også vælge at bibeholde amning og kun amme hende - det kræver så at hun vil drikke lidt mælk af en kop inden hun skal sove, når far skal putte hende og at far og datter kan finde ud af et nyt ritual, som kan fungere for dem, selvom mor ikke er der - vel at mærke et ritual som ikke giver mere ulykkelig gråd end højst nødvendigt.
Det er rigtigt at flasken skal fjernes når jeres datter er et år, senest når hun er 18 måneder gammel. For mig er det ikke så meget et spørgsmål om, hvorvidt hun skal ammes eller have flaske, for mig er det mere et spørgsmål om, hvordan far og datter skal kunne få et trygt og roligt putteritual, når far overtager putningen om aftenen og du starter arbejde og ofte ikke vil være hjemme aften og nat.
Hvis du er hjemme til hun er 1 år, som jeg kan forstå på dit brev idag, så behøver du naturligvis ikke introducere en flaske, men far kan fint give mælk af kop inden jeres datter skal sove og på den måde få skabt et nyt ritual. De fleste børn vil også i 12-18 måneders alderen kunne finde glæde ved en puttebamse, putteklud eller lignende substitut og det vil være oplagt at introducere en sådan i forbindelse med at du lader hende passe mere og mere. Altså en substitut for mor og brystet.
Det vil være rigtig godt f.eks. allerede nu at du har en klud ved brystet når du ammer, som så er den klud der naturligt følger hende fremover - også når hun går fra bryst til en kop med mælk. Det trygge, det nære er altså ikke helt forsvundet og man kan godt have held med at bruge en klud fast sammen med amningen nu og hun så vil tage denne til sig, når hun bliver et år. Det kan forsøges og kan lette overgangen lidt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske