Svar: Hvordan griber man overgangen fra at amme om aftenen til ikke at amme an?

25. november 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Tak for dit brev, rigtig fint at du spørger tilbage :)

Når jeg i jeres tilfælde har foreslået at introducere en flaske om aftenen, så skyldes det at jeg havde forstået det sådan, at din datter ville være 10½ måned, når du starter arbejde og at du skal arbejde i skiftende vagter.

Det betyder at far skal kunne putte jeres datter om aftenen på en stille og rolig måde og da jeres datters behov for mælk inden putning er naturligt i 10 måneders alderen, så vil det for mig at se lette overgangen mellem mors og fars barsel, hvis jeres datter lærer at tage imod en flaske. Hun vil på den måde kunne blive puttet som hun plejer, uanset om det er mor eller far der er hjemme til at putte hende.

Du kan naturligvis også vælge at bibeholde amning og kun amme hende - det kræver så at hun vil drikke lidt mælk af en kop inden hun skal sove, når far skal putte hende og at far og datter kan finde ud af et nyt ritual, som kan fungere for dem, selvom mor ikke er der - vel at mærke et ritual som ikke giver mere ulykkelig gråd end højst nødvendigt.

Det er rigtigt at flasken skal fjernes når jeres datter er et år, senest når hun er 18 måneder gammel. For mig er det ikke så meget et spørgsmål om, hvorvidt ...

Annonce

... hun skal ammes eller have flaske, for mig er det mere et spørgsmål om, hvordan far og datter skal kunne få et trygt og roligt putteritual, når far overtager putningen om aftenen og du starter arbejde og ofte ikke vil være hjemme aften og nat.

Hvis du er hjemme til hun er 1 år, som jeg kan forstå på dit brev idag, så behøver du naturligvis ikke introducere en flaske, men far kan fint give mælk af kop inden jeres datter skal sove og på den måde få skabt et nyt ritual. De fleste børn vil også i 12-18 måneders alderen kunne finde glæde ved en puttebamse, putteklud eller lignende substitut og det vil være oplagt at introducere en sådan i forbindelse med at du lader hende passe mere og mere. Altså en substitut for mor og brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt f.eks. allerede nu at du har en klud ved brystet når du ammer, som så er den klud der naturligt følger hende fremover - også når hun går fra bryst til en kop med mælk. Det trygge, det nære er altså ikke helt forsvundet og man kan godt have held med at bruge en klud fast sammen med amningen nu og hun så vil tage denne til sig, når hun bliver et år. Det kan forsøges og kan lette overgangen lidt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte