Svar: Hvor hurtig forsvinder mælken?

23. november 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Jeg er ked af at min svartid er høj i øjeblikket, svarer dagligt og jer alle så hurtigt jeg kan :)

I princippet kan mælken godt forsvinde fra den ene dag til den anden, det sker hos nogle kvinder, hvis de er udsat for meget stress i en periode.

Hos jer er forklaringen dog nok en anden, faktisk lyder det jo ikke som om at du mangler mælk og bestemt som om at du har formået at holde gang i mælkeproduktionen. Du fortæller jo om en dreng som spiser godt og gerne, har godt med afføring og som også er begyndt at afvise flasken... Jeg tror han får mere hos dig, end du regner med - det at du kan pumpe 1½ flaske (= 200 ml eller?) ud på 5 minutter, tyder også på at der er en del.

Naturligvis vil mælkemængden nedsættes, hvis du ikke malker ud eller får ham lagt til. Der vil således godt kunne komme et dyk i mælkemængden, hvis dine bryster kun har været stimuleret kl. 22 og kl 13 .. Og jeg kan ikke helt tyde ud af dit brev hvad du har gjort i de mellemliggende timer.

Det er vigtigt at din dreng kommer til brystet, så du stille og roligt kan overgå til at amme ham i stedet for at malke ud. Han vil ...

Annonce

... naturligt stimulere dig bedre end en brystpumpe kan og det betyder at du på sigt ikke vil kunne nøjes med at malke ud. Du kan godt stimulere og opretholde en vis mælkemængde udelukkende ved udmalkning, men hvis du vil amme længe, er det vigtigt at han begynder at die fast hos dig.

Det er fint at du lægger ham til også selvom han ikke nødvendigvis altid melder sig selv, netop for at holde ham igang og sikre ham nok og også for at få dig stimuleret.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vil han ikke tage fat hos dig og betyder det at en amning springes over, så vil det være fint at du malker ud i stedet, så du holder amningen og mælkedannelsen ved lige. Men på sigt skal han naturligvis gerne begynde at melde sig hver 3-4 time og die hos dig, så du helt kan undvære at bruge brystpumpe.

Løbet lyder bestemt ikke til at være kørt, giv det endelig en chance - det kan jo også være at han har været lidt sløj og måske lidt sløv på grund af virus - evt. smittet af storebror, I må holde øje med ham og han velbefindende. Han er jo bare et lille bitte myr stadig væk og tåler ikke så meget ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor