Svar: Hvor hurtig forsvinder mælken?
23. november 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Jeg er ked af at min svartid er høj i øjeblikket, svarer dagligt og jer alle så hurtigt jeg kan :)
I princippet kan mælken godt forsvinde fra den ene dag til den anden, det sker hos nogle kvinder, hvis de er udsat for meget stress i en periode.
Hos jer er forklaringen dog nok en anden, faktisk lyder det jo ikke som om at du mangler mælk og bestemt som om at du har formået at holde gang i mælkeproduktionen. Du fortæller jo om en dreng som spiser godt og gerne, har godt med afføring og som også er begyndt at afvise flasken... Jeg tror han får mere hos dig, end du regner med - det at du kan pumpe 1½ flaske (= 200 ml eller?) ud på 5 minutter, tyder også på at der er en del.
Naturligvis vil mælkemængden nedsættes, hvis du ikke malker ud eller får ham lagt til. Der vil således godt kunne komme et dyk i mælkemængden, hvis dine bryster kun har været stimuleret kl. 22 og kl 13 .. Og jeg kan ikke helt tyde ud af dit brev hvad du har gjort i de mellemliggende timer.
Det er vigtigt at din dreng kommer til brystet, så du stille og roligt kan overgå til at amme ham i stedet for at malke ud. Han vil naturligt stimulere dig bedre end en brystpumpe kan og det betyder at du på sigt ikke vil kunne nøjes med at malke ud. Du kan godt stimulere og opretholde en vis mælkemængde udelukkende ved udmalkning, men hvis du vil amme længe, er det vigtigt at han begynder at die fast hos dig.
Det er fint at du lægger ham til også selvom han ikke nødvendigvis altid melder sig selv, netop for at holde ham igang og sikre ham nok og også for at få dig stimuleret.
Vil han ikke tage fat hos dig og betyder det at en amning springes over, så vil det være fint at du malker ud i stedet, så du holder amningen og mælkedannelsen ved lige. Men på sigt skal han naturligvis gerne begynde at melde sig hver 3-4 time og die hos dig, så du helt kan undvære at bruge brystpumpe.
Løbet lyder bestemt ikke til at være kørt, giv det endelig en chance - det kan jo også være at han har været lidt sløj og måske lidt sløv på grund af virus - evt. smittet af storebror, I må holde øje med ham og han velbefindende. Han er jo bare et lille bitte myr stadig væk og tåler ikke så meget ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske