Svar: Hjælp til nedtrapning, ammestop
18. november 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din dreng er rigtig glad for brystet og gerne vil ammes rigtig meget, hvis han kunne få lov til det. Derfor har du sikkert ret i, at han ikke af sig selv siger fra men at det er en beslutning som du skal tage.
Det er dog ganske udmærket at amme ham til han er ca. 1 år, for han har brug for din mælk og med den alder han har, er der umiddelbart ikke grund til at introducere hverken flaske eller sut - hvilket han i øvrigt sikkert heller ikke vil acceptere.
Hans behov for amning er to gange dagligt og de to amninger kunne fint ligge aften og sen aften, hvorefter han så skal sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Hvis han skal passes af jeres venner en enkelt aften så må han den aften få mælk af en kop og trøstes og beroliges på anden vis. Er der kun tale om en enkelt aften, så går det nok og han vil sandsynligvis også reagere helt anderledes, netop fordi situationen er fuldstændig uvant og brystet på ingen måde tilgængelig ... Alternativet er jo, at I lader jeres venner passe ham hos jer, så det kun er inden putning han ikke ammes og så du så lægger ham til brystet, når du er hjemme igen.
I første omgang vil jeg råde dig til at stoppe amning om dagen og erstatte med flere måltider, mere rigtig mad og mere vand og måske lidt mælk af en kop. Det er ikke fordi hans mælkeindtag skal sættes op og derfor skal der ikke erstattes med flaske, det er mere for at han lære at spise og drikke mere, så behovet for brystet naturligt nedsættes.
Det tryghedsbehov der ligger i at blive ammet, skal erstattes af noget andet - nemlig stadig jeres kærtegn, beroligende ord, at han bliver svøbt i dynen osv. som I gør lige nu. Det er rigtigt at han er så gammel, at han burde kunne sove uden at blive svøbt og vugget, men det vil være synd for ham at ændre det hele på en gang. Så første skridt på være at putte ham med kærtegn, fysisk kontakt osv. som I plejer, men at fjerne brystet. Når han så har lært at sove uden brystet, så kan I gå videre til ikke at vugge ham, måske bare lægge jer ved siden af ham og derfra så lære ham at sove mere og mere for sig selv og uden at være svøbt, uden at have jer helt tæt på. Det lyder som noget I skal give tid, men det lyder også som noget I er indstillet på. Tryghed er alfa omega :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden brystet først
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Suppleres også gerne stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning - i stedet kan du give lidt frugt, frugtmos, lidt vand eller evt. en lille kop lun mælk en overgang, for at give ham lidt samme fornemmelse, som han kender fra brystet.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal spise mad som I andre og mad som smager af noget, almindelige børnevenlige retter. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover derefter videre uden mælk til næste morgen hvor dagen starter med grød.
Det er vigtigt at du starter med at fjerne amningerne om dagen først. Her har du selv bedst overskud til det og det er lettere at indføre nye rutiner om dagen end det er om aftenen og om natten, hvor du selv er træt.
Men det er også vigtigt at du holder fast i at han ikke automatisk skal ammes om natten, at det ikke er behov for mælk, men behov for tryghed og hjælp til at finde ro og at du og far kan give ham dette på mange andre måder end ved brystet.
Det er også vigtigt at han ikke ammes søvn, for hvis han er ammet i søvn, så forbinder han det at skulle sove med at have brystet i munden og så er det, at han vil vågne hele natten igennem og søge brystet igen og igen - det er uhensigtsmæssigt. Derfor er det vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet, men slipper brystet, kigger på dig, registrerer hvor han ligger osv. og først derefter falder i søvn.
Læs også gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!".
Jeg håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske