Hjælp til nedtrapning, ammestop

18. november 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til nedtrapning, ammestop

Hej Helen

Min dreng er 10enhalv måned. Han vil meget gerne ammes. Men det er mere blevet en vane end noget han egentlig har brug for. Det mætter ham i hvertfald ikke mere.

Jeg har været trappet ned til 3-4 gange, men efter et familiebesøg i forlængelse af en længere rejse med bus og tog har jeg fået åbnet for meget op for sluserne (primært som trøster) og nu vil han igen gerne ammes hele tiden.

Indtil for noget tid siden havde jeg sådan en regel at alt før midnat var ok og så tidlig morgen og så efter behov om eftermiddagen. Nu vågner han gerne flere gange om natten og vil også ammes morgen og formiddag. Den afbrudte nattesøvn gør også at han sover nogle lidt lange dagslure pga aftener/nætter hvor han har været meget vågen. Så dagsrytmen er ikke så god længere.

Når han vågner om nattten giver jeg ham gerne bryst til at falde i søvn igen på, men heldigvis har han ikke brug for brystet til at falde i søvn i dagslurene (i barnevogn) eller under putningen (men hvis han så vågner efter 1 time giver jeg ham så bryst så jeg ved ikke hvor stor en bedrift det er). Han tager ikke sut og sutteflaske. Så måden vi putter på er ved at putte ham lidt stramt som en puppe i et dynebetræk og stå at vugge ham. Det virkede overraskende godt da vi begyndte på det. Siden blev det så en vane at han gerne ville ligge der i svøbet og blive vugget hele aftenen.

Så gik vi over til kun at stå sådan nogle minutter og så ligge ham (under store protester) og gå ind igen efter nogle minutter, hvor han så faldt til ro når vi tog ham op og gentog. ...

Annonce

... Nogle aftener kræver det at man går ind og ud nogle gange. Egentlig er det vuggeri vel også en dårlig vane, og han er vel sagtens for stor til at blive svøbt(?), men det har en fordel at far også kan putte.

De seneste dage har jeg oplevet at mælken overhovedet ikke mætter. At han mere betragter det som en lille drink. I nat var det hele galt og det endte med at min mand kogte en portion pasta og skar frugt ud til ham midt om natten! De fleste aftener "fylder" vi på med grød efter aftensmad i håb om det kan give en bedre nattesøvn.

Han er vel for gammel til at starte op med sutteflaske ikke?

I virkeligheden vil jeg gerne snart stoppe med at amme. Det virker ikke som om han får mere ud af det. Andet end at det er en god trøster (også nu han ikke tager sut), og det må jeg jo så lige vænne mig til ikke at kunne. Vi ville gerne vores venner kunne tage ham en nat her i december, hvor vi er inviteret på hotel til julefrokost med overnatning, men jeg frygter lidt om han er klar til at slippe amningen helt.

Lige nu er vi oppe på mange amninger. Indimellem har jeg held til at springe morgenamningen over og give ham grød. Nogle dage sker der så meget at han sagtens kan komme ud at sove efter rugbrød uden at få mælk først, men normalt når jeg går herhjemme synes jeg det er svært, fordi det også er en vane for os begge 2.

Han skal passes når han bliver 1 år.
Hvad kan du råde mig til omkring ammenedtrapning/stop?

Min store pige sagde selv fra da hun var omkring et år. Det gik meget nemmere. Ham her siger vist ikke selv fra.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika