Brev:
Hjælp til nedtrapning, ammestop
18. november 2010
Alder:
10 mdr.
Hjælp til nedtrapning, ammestop
Hej Helen
Min dreng er 10enhalv måned. Han vil meget gerne ammes. Men det er mere blevet en vane end noget han egentlig har brug for. Det mætter ham i hvertfald ikke mere.
Jeg har været trappet ned til 3-4 gange, men efter et familiebesøg i forlængelse af en længere rejse med bus og tog har jeg fået åbnet for meget op for sluserne (primært som trøster) og nu vil han igen gerne ammes hele tiden.
Indtil for noget tid siden havde jeg sådan en regel at alt før midnat var ok og så tidlig morgen og så efter behov om eftermiddagen. Nu vågner han gerne flere gange om natten og vil også ammes morgen og formiddag. Den afbrudte nattesøvn gør også at han sover nogle lidt lange dagslure pga aftener/nætter hvor han har været meget vågen. Så dagsrytmen er ikke så god længere.
Når han vågner om nattten giver jeg ham gerne bryst til at falde i søvn igen på, men heldigvis har han ikke brug for brystet til at falde i søvn i dagslurene (i barnevogn) eller under putningen (men hvis han så vågner efter 1 time giver jeg ham så bryst så jeg ved ikke hvor stor en bedrift det er). Han tager ikke sut og sutteflaske. Så måden vi putter på er ved at putte ham lidt stramt som en puppe i et dynebetræk og stå at vugge ham. Det virkede overraskende godt da vi begyndte på det. Siden blev det så en vane at han gerne ville ligge der i svøbet og blive vugget hele aftenen.
Så gik vi over til kun at stå sådan nogle minutter og så ligge ham (under store protester) og gå ind igen efter nogle minutter, hvor han så faldt til ro når vi tog ham op og gentog. Nogle aftener kræver det at man går ind og ud nogle gange. Egentlig er det vuggeri vel også en dårlig vane, og han er vel sagtens for stor til at blive svøbt(?), men det har en fordel at far også kan putte.
De seneste dage har jeg oplevet at mælken overhovedet ikke mætter. At han mere betragter det som en lille drink. I nat var det hele galt og det endte med at min mand kogte en portion pasta og skar frugt ud til ham midt om natten! De fleste aftener "fylder" vi på med grød efter aftensmad i håb om det kan give en bedre nattesøvn.
Han er vel for gammel til at starte op med sutteflaske ikke?
I virkeligheden vil jeg gerne snart stoppe med at amme. Det virker ikke som om han får mere ud af det. Andet end at det er en god trøster (også nu han ikke tager sut), og det må jeg jo så lige vænne mig til ikke at kunne. Vi ville gerne vores venner kunne tage ham en nat her i december, hvor vi er inviteret på hotel til julefrokost med overnatning, men jeg frygter lidt om han er klar til at slippe amningen helt.
Lige nu er vi oppe på mange amninger. Indimellem har jeg held til at springe morgenamningen over og give ham grød. Nogle dage sker der så meget at han sagtens kan komme ud at sove efter rugbrød uden at få mælk først, men normalt når jeg går herhjemme synes jeg det er svært, fordi det også er en vane for os begge 2.
Han skal passes når han bliver 1 år.
Hvad kan du råde mig til omkring ammenedtrapning/stop?
Min store pige sagde selv fra da hun var omkring et år. Det gik meget nemmere. Ham her siger vist ikke selv fra.
Hilsen