Svar: Ophør af natamning
15. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Julie
Tillykke med 1 års fødselsdagen - det er jo en stor dag :) Og velkommen til.
Jeg har stor forståelse for at du gerne vil amme og at du nyder dette meget. Du må også gerne bibeholde amning, men med den alder din dreng har, vil det være passende kun at amme én gang dagligt. Det kan være inden han skal puttes om aftenen eller måske vil I hellere prioritere en amning om eftermiddagen, så I mødes på denne måde, når du kommer hjem fra arbejde ...
Ud over den ene amning i døgnet, bør han faktisk ikke ammes mere, netop fordi han skal have rigtig mad og føle lyst og appetit til at spise rigtig mad. Derfor er det også bagvendt at I tænker "nu spiser han ikke så meget, så derfor må han hellere få mælk om natten, så får han jo noget" - det er netop vigtigt at du stopper med at give ham mælk om natten, for at han begynder at spise om dagen.
En dagsplan til et barn på 1 år, vil normalt se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta, frikadelle, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende. Kan også få varm middagsret til middag - det kan så være grøntsagsret med ris, pasta, bulgur eller lignende med kød eller fisk, vand af kop.
Sover til middag
Eftermiddag 15.30-16: En portion neutral yoghurt, A38 eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, gulerod, agurk, rød peberfrugt, majs, ærter, avokado eller lignende
Aftensmad 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Helt almindelige børnevenlige retter, letmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes til natten kl. ca 20 og skal ikke ammes yderligere igen før næste aften.
Som du kan se har din dreng altså brug for betydeligt mere mad og varieret kost end han får lige nu og derfor er det vigtigt at I får skåret mælken ned.
Det bliver ikke let, det ved jeg godt, og slet ikke med den alder han har nu, for han vil naturligt vælge brystet for det er trygt og det han er vant til og hans lyst til at spise anden mad, smage og putte i munden er minimal nu hvor han er et år. Appetitten er ikke som tidligere og han acceptere ikke hvad som helst ... Men så er det jo godt at han har noget at stå imod med og trives, for du er nødt til at holde fast i at du vil hans bedste og at det bedste ikke længere er brystet.
Du må tilbyde ham en substitut for brystet, det kan være en bamse og den skal bruges hver gang han putter hos dig, slår sig, skal trøstes og også når han ammes. Den skal være en del af det at få trøst hos mor og skal stille og roligt overtage pladsen for brystet mere og mere.
Han skal IKKE have flaske i stedet for bryst. Det er ikke mælk der er hans behov.
Måske er den bedste løsning at far sover sammen med jeres dreng om natten i en periode, fordi far kan give ham al den tryghed og nærhed og omsorg han har brug for - men far kan ikke amme. Måske er den bedste løsning at du stadig tager dig af din dreng om natten, så han får sin mor, men ikke får mors bryst.
Helt uden gråd kommer I nok ikke videre, for han vil naturligt blive ked af det, når du ikke vil amme ham, fordi det plejer du jo at gøre og han kan ikke forstå hvorfor. Han kender ikke klokken og ved ikke hvorfor han må kl 20 og ellers ikke og måske vil det forvirre ham for meget, at han får lov en gang dagligt, måske vil han acceptere det ... det må tiden vise.
Du må tage en bluse på så han ikke selv kan få adgang til brystet og så må du holde fast i at han ikke skal ammes, men at du kærtegner, beroliger, putter med ham osv. Du forlader ham ikke, du er der for ham, også selvom det her er svært for ham, du rummer ham, hans følelser og frustrationer og du ved at det er okay og at du gør det, fordi det er godt for både ham og dig at få sovet om natten ...
Måske kender din dreng ordet slut. Når bogen er læst færdig, klappes den sammen - slut! Når mælkekartonen er tom - slut! osv. Hvis du bruger dette i dagligdagen så kan du overføre det til brystet - når han beder om bryst, så sig nej, det er slut! Og det er vigtigt at du så holder fast i din beslutning og ikke giver efter.
Da du ammer 4-5 gange i døgnet, kan det godt være nødvendigt at du malker ud, du kan evt. håndudmalke når du står under bruseren. Det er vigtigt at du får brystet tømt, da du fortsat ammer en del. Så hvis du oplever brystspænding, brystet bliver ømt og varm, evt. rødme så er det tegn på brystbetændelse og brystet skal tømmes.
Du kan også overveje om du kan trappe ned, så han får brystet 5 gange i dag, 4 gange i morgen, 3 gange i overmorgen osv. indtil du stopper helt. Og i stedet for at han så får brystet, hvor han plejer, så må han få noget andet i munden. Det kan være en kop mælk i stedet, evt. lun mælk eller en tår vand. Det kan være et stykke agurk, en banan eller andet som han måske vil acceptere at få i stedet for brystet.
Og så er det fint at far har barsel, tager ham med ud, går med ham osv. så jeres dreng kommer helt væk fra dig og brystet og kommer til at tænke på noget andet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske