Brev:
Ophør af natamning
15. november 2010
Alder:
12 mdr.
Ophør af natamning
Kære Helen,
Jeg har en dejlig søn som bliver et år i morgen. Han er dejlig harmonisk og har lige lært at gå. Han er et udpræget ammebarn og både han og jeg nyder meget at amme.
Problemet er at han stadig er afhængig af babs om natten og således vågner 3-4 gange hver nat og vil ammes. For to måneder siden prøvede min mand og jeg at afvænne ham om natten. Det holdt i fem døgn og så blev vi nødt til at afbryde da jeg skulle flyve til Wien med ham, for at finde bolig, da vi bor her et lille års tid. Det gik dog ellers nogenlunde, det var min mand der tog ham om natten. Han blev meget vred, men accepterede til sidst at få sutten. Flaske ville han slet ikke høre tale om (det vil han aldrig) og han vågnede konstant natten igennem.
Men vi har altså så desværre lige siden været tilbage i den gamle rytme med 3-4 amninger hver nat. Grunden til at vi har tøvet med at prøve at natafvænne igen (bortset fra flytning og meget arbejde osv) er at han spiser meget lidt almindelig mad, og at vi så derfor har tænkt at han jo virkelig har brug for den mad om natten. (Det skal lige tilføjes at han bestemt ikke mangler noget, han har altid ligget pænt over vækstkurven og er dejlig babyrund).
Det er faktisk først her inden for den sidste måned at han er begyndt at vise større interesse for mad og rent faktisk spiser omend et mini-måltid. Han har fået tilbudt en masse forskellig mad, (siden han var 6 mdr) men smager kun på det.
Jeg ved ikke om han er kræsen eller han simpelt hen er mæt af mælk! Det er nok snarere det sidste! Min mand er på barsel nu så han er sammen med ham om dagen hvor han får lidt frugt og lidt brød, men han spiser meget lidt. Når jeg så kommer hjem ammer jeg ham, men ellers ser det jo ud til at han har lagt al sit madindtag om natten.
Spørgsmålet er hvordan vi bedst får ham afvænnet om natten.
Jeg har ikke lyst til at stoppe helt med amningen da vi som sagt begge nyder det meget. Er det eneste man kan gøre en "kold tyrker" hvor min mand tager ham om natten?
Håber du kan give os nogle gode råd, da jeg bare ikke orker mere og har hårdt brug for søvn!
Med venlig hilsen
Julie