Ophør af natamning

15. november 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ophør af natamning

Kære Helen,

Jeg har en dejlig søn som bliver et år i morgen. Han er dejlig harmonisk og har lige lært at gå. Han er et udpræget ammebarn og både han og jeg nyder meget at amme.

Problemet er at han stadig er afhængig af babs om natten og således vågner 3-4 gange hver nat og vil ammes. For to måneder siden prøvede min mand og jeg at afvænne ham om natten. Det holdt i fem døgn og så blev vi nødt til at afbryde da jeg skulle flyve til Wien med ham, for at finde bolig, da vi bor her et lille års tid. Det gik dog ellers nogenlunde, det var min mand der tog ham om natten. Han blev meget vred, men accepterede til sidst at få sutten. Flaske ville han slet ikke høre tale om (det vil han aldrig) og han vågnede konstant natten igennem.

Men vi har altså så desværre lige siden været tilbage i den gamle rytme med 3-4 amninger hver nat. Grunden til at vi har tøvet med at prøve at natafvænne igen (bortset fra flytning og meget arbejde osv) er at han spiser meget lidt almindelig mad, og at vi så derfor har tænkt at han jo virkelig har brug for den mad om ...

Annonce

... natten. (Det skal lige tilføjes at han bestemt ikke mangler noget, han har altid ligget pænt over vækstkurven og er dejlig babyrund).

Det er faktisk først her inden for den sidste måned at han er begyndt at vise større interesse for mad og rent faktisk spiser omend et mini-måltid. Han har fået tilbudt en masse forskellig mad, (siden han var 6 mdr) men smager kun på det.

Jeg ved ikke om han er kræsen eller han simpelt hen er mæt af mælk! Det er nok snarere det sidste! Min mand er på barsel nu så han er sammen med ham om dagen hvor han får lidt frugt og lidt brød, men han spiser meget lidt. Når jeg så kommer hjem ammer jeg ham, men ellers ser det jo ud til at han har lagt al sit madindtag om natten.

Spørgsmålet er hvordan vi bedst får ham afvænnet om natten.

Jeg har ikke lyst til at stoppe helt med amningen da vi som sagt begge nyder det meget. Er det eneste man kan gøre en "kold tyrker" hvor min mand tager ham om natten?

Håber du kan give os nogle gode råd, da jeg bare ikke orker mere og har hårdt brug for søvn!

Med venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år