Svar: Sukkerchok via modermælken?
15. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Nadja
Den mad du spiser og det du drikker vil naturligt gå over i modermælken - men det er normalt så små mængder, at det er uden betydning.
Nogle kvinder oplever at visse fødevarer påvirker deres barn via modermælken, ting de spiser kan give barnet mavekneb og gøre at barnet græder meget og virker meget uroligt. Jeg har hørt før, at kvinder også oplevede en reaktion hos deres barn, hvis de spiste meget sukker. Der er dog ikke videnskabeligt belæg for dette og det anbefales ikke at man går på speciel kost, når man ammer, men at man spiser helt normalt og varieret.
Hvis du spiser rigtig meget sukker om aftenen, så sker der dog ikke noget ved at du i en periode prøver at trappe dette ned, for at se om det kan gøre nogen forkel. I hvert fald vil det jo være sundere for dig og giver det jer så også mere nattero, så sker der jo ikke noget ved at forsøge :)
Giv mig gerne en tilbagemelding om du oplever nogen effekt, det kunne være sjovt at høre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske