Svar: Nat-amning
10. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
For at din dreng kan undvære amning midt om natten, så er det nødvendigt at du giver ham lidt mere at spise i løbet af dagen. Han skal have mange små måltider, han skal have sine hovedmåltider 3 gange dagligt, men derudover også 2 mellemmåltider med den alder han har nu.
Og så skal han også ammes godt om dagen og det vil normalt være passende at amme 4 gange i døgnet - disse fire amninger ligger ofte bedst placeret, aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. At sove igennem, når man er 7 måneder gammel er altså at sove fra ca midnat til næste morgen tidlig - svarende til 5-6 timer uden at få mælk ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller andet at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, en kartoffelbåd, kogte stykker blomkål, broccoli eller andet at sidde og gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
For at den ældste ikke skal blive vækket af den yngste så er det helt fint, at du om morgenen kl. 05 tager lillebror ind til dig og ammer ham liggende i din seng. På den måde sikrer du ham også den ekstra mælk, som er et reelt behov og samtidig får du også skabt en rytme, hvor han naturligt begynder at kunne sove en lille smule længere end nu. Det har betydning for hele hans rytme i løbet af dagen og dermed betydning for hvordan han også ammes, spiser, sover osv. dagen igennem - hvilket igen betyder noget for natten. Alt hænger jo sammen.
Så i forhold til din plan og ønsker om at trappe ud af natamning, så håber jeg at du kan bruge min dagsplan og at du derigennem får lidt idé om, hvad der skal til og hvordan du kan komme videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske