Brev:
Det virker :-)
10. november 2010
Alder:
5 mdr.
Det virker :-)
Hej Helen,
Tusind tusind tak for dit svar ang. natteroderi. Du skrev, at Elvira havde brug for nye vaner (søvnass.) når hun skulle puttes.
Min mand og jeg læste dit svar med glæde og måtte jo indse, at vi gjorde det helt "forkert" :-) Så vi gjorde som du skrev..... og det VIRKEDE! Det tog kun et par dage med min. 10 minutters gråd (meget gråd) hver gang hun skulle sove. Vi holdt hende i hånden og strøg hende over pande/øjne, sagde shh, indførte en putte bamse/klud - og så sov hun!
Hun bliver ikke længere ammet i søvn og vi skal ikke længere holde eller kæmpe med hende. Jeg/vi er blevet helt gode til at ramme det helt rigtig tidspunkt, så hun selv falder i søvn efter nogle minutter, enten i seng eller barnevognen. Selvfølgelig er der dage hvor det ikke helt lykkes, men der kan vi stadig bare holde hende i hånden, nusse pande/øjne og sige shh, så giver hun hurtigt på og sover. Hun sover meget bedre nu om dagen!
Se, det var jo fantastisk, at vi ikke længere har et meget overtræt barn eller et barn der græder. Nu er mit spørgsmål bare: Hvordan får jeg hende til at sove igennem? For hun sover "kun" 3 timer ad gangen om natten. Altså jeg ved godt, at jeg måske ikke kan forvente at hun sover fra 20-8, men måske bare fra 22-5/6 ville være rigtig dejligt. Er det utopi?
Når hun vågner om natten, så tager jeg jo hende over i vores seng igen! Jeg ammer hende liggende og selv halvt sovende....og så kommer hun jo ikke tilbage i egen seng :-( Skal jeg kæmpe mig gennem et stykke tid hvor jeg helt står op om natten for at amme? Eller er det noget der kommer med tiden - det at sove længere?
Lige nu putter jeg hende når hun er træt om aftenen og dvs. ved 20-21 tiden (alt efter hvornår hun sidst har sovet), og så vågner hun ved 23-24 tiden. Der er jeg gået i seng, og tager hende så med over i vores seng for at amme..., så vågner hun igen - på gode dage kun kl ca 3 og 5/6 - på dårlige dage både kl 2 og 4 og 6. Ideen var jo at hun skulle sove i sin egen seng, da både min mand og jeg sover dårligt når hun ligger i vores.
Elvira bruger ikke sut (hun nægter!) og vil ikke tage flaske - kun hvis der er mit mælk i.
Hun er rigtig glad for at få grød og mos, og vi er begyndt at trappe op til 3 gange om dagen. Vi gør som du har beskrevet for andre, at hun får grød/mos når hun vågner og ammes til søvn. Jeg tilbyder hende stadig bryst efter hvert måltid...er det okay?
Sumasumarum - kan jeg få hende til at sove igennem eller skal jeg bare se tiden an? Og hvad gør jeg om natten for at få hende til at sove i egen seng?
Tusind tak for alle dine gode råd!
Venlig hilsen
Mai-Britt