Det virker :-)

10. november 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Det virker :-)

Hej Helen,

Tusind tusind tak for dit svar ang. natteroderi. Du skrev, at Elvira havde brug for nye vaner (søvnass.) når hun skulle puttes.

Min mand og jeg læste dit svar med glæde og måtte jo indse, at vi gjorde det helt "forkert" :-) Så vi gjorde som du skrev..... og det VIRKEDE! Det tog kun et par dage med min. 10 minutters gråd (meget gråd) hver gang hun skulle sove. Vi holdt hende i hånden og strøg hende over pande/øjne, sagde shh, indførte en putte bamse/klud - og så sov hun!

Hun bliver ikke længere ammet i søvn og vi skal ikke længere holde eller kæmpe med hende. Jeg/vi er blevet helt gode til at ramme det helt rigtig tidspunkt, så hun selv falder i søvn efter nogle minutter, enten i seng eller barnevognen. Selvfølgelig er der dage hvor det ikke helt lykkes, men der kan vi stadig bare holde hende i hånden, nusse pande/øjne og sige shh, så giver hun hurtigt på og sover. Hun sover meget bedre nu om dagen!

Se, det var jo fantastisk, at vi ikke længere har et meget overtræt barn eller et barn der græder. Nu er mit spørgsmål bare: Hvordan får jeg hende til at sove igennem? For hun sover "kun" 3 timer ad gangen om natten. Altså jeg ved godt, at jeg måske ikke kan forvente at hun sover fra 20-8, men måske bare fra 22-5/6 ville være rigtig dejligt. Er det utopi?

Når hun ...

Annonce

... vågner om natten, så tager jeg jo hende over i vores seng igen! Jeg ammer hende liggende og selv halvt sovende....og så kommer hun jo ikke tilbage i egen seng :-( Skal jeg kæmpe mig gennem et stykke tid hvor jeg helt står op om natten for at amme? Eller er det noget der kommer med tiden - det at sove længere?

Lige nu putter jeg hende når hun er træt om aftenen og dvs. ved 20-21 tiden (alt efter hvornår hun sidst har sovet), og så vågner hun ved 23-24 tiden. Der er jeg gået i seng, og tager hende så med over i vores seng for at amme..., så vågner hun igen - på gode dage kun kl ca 3 og 5/6 - på dårlige dage både kl 2 og 4 og 6. Ideen var jo at hun skulle sove i sin egen seng, da både min mand og jeg sover dårligt når hun ligger i vores.

Elvira bruger ikke sut (hun nægter!) og vil ikke tage flaske - kun hvis der er mit mælk i.
Hun er rigtig glad for at få grød og mos, og vi er begyndt at trappe op til 3 gange om dagen. Vi gør som du har beskrevet for andre, at hun får grød/mos når hun vågner og ammes til søvn. Jeg tilbyder hende stadig bryst efter hvert måltid...er det okay?

Sumasumarum - kan jeg få hende til at sove igennem eller skal jeg bare se tiden an? Og hvad gør jeg om natten for at få hende til at sove i egen seng?

Tusind tak for alle dine gode råd!

Venlig hilsen
Mai-Britt

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien