Svar: Amning og flaske - 1 mdr.

6. november 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maiken

Det er svært helt at regne med den vægtøgning, men det lyder som om at din datter med sikkerhed har taget på og sandsynligvis også nok, i hvertfald ville det undre mig meget, hvis der var så store udsving mellem sundhedsplejerskens vægt og din egen ... Så som udgangspunkt må vi gå ud fra at din datter får det hun har behov for - men hun får jo så også både bryst og flaske. Og spørgsmålet er om hun kan undvære at få flaske.

Du beskriver jo en pige, som ofte gerne vil ligge og die lidt hos dig hele tiden, men selvom hun gør det, så virker hun urolig og ofte tager hun mellem 50+100ml af en flaske efterfølgende - det lyder som et reelt behov.

Din datter har brug for 1/6 af sin vægt i døgnet. Jeg ved ikke hvad hun vejer, men måske omkring 5 kg nu. Det betyder at hendes udregnede behov er mellem 800-850ml i døgnet. Hvis dette skal fordeles på 6-8 måltider, altså så hun spiser hver 3-4 time døgnet rundt, så skal hun have mellem 100-140ml af gangen ... Det kan måske give dig et billede af, hvad hun får hos dig og hvad hun får af flaske ... Nogle gange har hun måske fået sit behov fint dækket hos dig og det er super - her falder hun glad til ro, mælk i mundvigene og tydeligt mæt, andre gange finder hun ikke ro før hun suppleres med en flaske, som nogle gange kan indeholde ½ eller en hel mængde i forhold til hendes behov ...

Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og derfor vil du godt kunne opleve at din datter vil sove en længere lur, hvis du giver hende en flaske mme. Det er sådan at modermælkserstatning er længere tid om at blive fordøjet i barnets tarmsystem og det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ofte ikke spiser helt så hyppigt som børn der bliver ammet. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.

Det er klart, at jo længere lur hun sover, jo længere tid er det også siden hun spiste sidst og jo mere sulten vil hun også være når hun vågner ... Derfor har hun naturligt også brug for lidt mælk når hun vågner af en lur. Men på sigt vil det være rigtig godt, hvis hun får mælk inden hun skal sove og netop ved at amme fra begge bryster mellem hver lur får du øget din mælkemængde og hendes indtag sat op, så hun nogle gange måske ikke behøver flaske også .. Du er nødt til at vurdere det fra gang til gang.

Det er således fint at du lige nu ammer hende, når hun vågner og nogle gange har hun måske brug for at få fra begge bryster, andre gange kan hun nøjes med et og så vil hun sandsynligvis have brug for modsatte bryst eller en flaske inden hun skal ...

Annonce

... sove igen ...

En sut kan være en god idé, hvis hendes suttebehov er meget stort og det kan give dig lidt ro og pause ved brystet. Men du skal være påpasselig med brug af sut netop fordi en narresut og også det at få flaske, naturligt vil nedsætte din mælkeproduktion ... Modsat, kan en sut også være en god idé og det lyder umiddelbart fornuftigt at du arbejder fast på at introducere dette for hende. Gør det, at du ammer eller giver flaske og når hun så har fået den mælk hun har brug for, så erstattes med sutten og hun puttes til lur.

Du kan altså godt bruge sutten til at få brudt det hele tiden at være i din favn og være ved dit bryst. Sutten skal sættes ind, når mælkeindtaget er sikret og hjælpe hende til ro, så hun fra din favn kan lægges ned og sove lidt for sig selv og du får tid til andre ting.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må gerne være svøbt af et klæde og hun skal har have sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i liften, så sving den lidt frem og tilbage, ligger hun i barnevognen, så tril hende lidt - det er helt fint og helt okay at lulle hende til ro på denne måde, så hun lærer at sove uden at være i favn.

Og så skal du naturligvis også gøre op med dig selv, hvad der fungerer bedst for jer - amning eller flaske. Jeg synes ikke du skal opgive amningen, det lyder som om at din datter er glad for brystet og det lyder også som om at du har mælk. I hvert fald fungere amningen godt først på dagen og spørgsmålet er om ikke du skal leve med det - og så amme hende der. Og når du så mærker at mælkemængden ikke er tilstrækkelig, så find ro i at give hende flaske ... Så glæd dig over de gange, hvor du fornemmer at hun ikke behøver andet end brystet, det er super at du også har den fornemmelse og mærker at din mælk er nok. Og giv hende så det ekstra, lad far gøre det, så du får tid frigivet til storesøster. Der er flere prioriteringer hos jer, flere hensyn at tage :)

I sidste ende er det vigtigste jo at hun trives, tager på og har det godt - og at du selvfølgelig har overskud til både hende og din ældste datter og dig selv :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt