Brev:
Amning og flaske - 1 mdr.
6. november 2010
Alder:
1 mdr.
Amning og flaske - 1 mdr.
Hej Helen
Nu vender jeg tilbage igen med status på Merle. Det er gået sådan at hun stadig indimellem suppleres med mme. Jeg forsøgte med dobbelt udmalkning men det hjalp ikke rigtig og kun meget kortvarigt.
Problemet er at jeg har halveret min mælkemængde på begge bryster, såsnart jeg rammer eftermiddagen og aftenen. (kunne jeg se ved udmalkning). Jeg begynder nu at overveje hvordan jeg skal blande amning og flaske. Eller om jeg skal. Jeg har kun givet flaske ved behov, dvs når hun virker urolig ved brystet. Tager så gerne 100ml og nogen gange kun 50ml hvorefter hun kan gylpe noget af det op igen. Overvejer derfor om uroen skyldes sult, når hun kan gylpe en del op igen og andre gange ikke.
Måske jeg fejltolker situationen. Jeg ved der er risiko for hun overspiser med mme, men synes det er svært at vurdere hvor meget og hvornår. Hun melder sig stadig hos mig rigtig meget når hun vågner. Jeg bliver nød til at tilbyde hende begge bryster, når hun har sovet lur, ellers virker hun utilfreds, kan kun lege kortvarigt og bliver hurtigt ked af det. Når jeg giver hende en flaske, synes jeg hun er mere vågen og frisk og der er en meget bedre kontakt med hende. Hun sover også indimellem længere når hun får en flaske, men andre gange ikke. Så jeg er lidt forvirret om hun reelt har brug for ekstra mælk.
Ifølge min vægt herhjemme har hun taget 400gr. på ila en uge. Det er dog målt på en voksenvægt, hvor jeg har vejet mig selv først og derefter vejet mig sammen med hende. Jeg har en fornemmelse af hun bruger mig som sut. Hun har igen afvist sutten, så der er vi startet forfra. Hun bliver sur og får opstød af den, - det bedste er at ligge hos mor og sutte og sutte. Har indimellem klar fornemmelse af hun ikke sutter for at spise, mere for at hygge, trække sig fra leg og kunne "observere/lytte" til verdenen omkring hende, når hun sutter hos mig. Men jeg føler ikke jeg kan gøre det anderledes, fordi hun altså bliver ked af det, når hun ikke ligger hos mig i 80% af den tid hun er vågen.
Puha, synes godt nok det er svært. Jeg føler nemlig jeg sidder med hende konstant og det nok bliver til hyggeamning, fordi hos mig er hun rolig.
Jeg kan desværre ikke rigtig bryde rytmen. Så jeg har brug for et godt råd omkring, hvordan jeg skal håndtere dette. Kan ikke finde vejen ud af blindgyden;)
Tror du jeg skal supplere hende lige efter hun har spist hos mig, når hun er vågnet fra en lur? Jeg synes nemlig hun herved liver mere op og kan lege mere/have bedre kontakt og længere kontakt. Ellers ender jeg med hun hurtigt kører død, efter hun har ammet på begge bryster, hvor jeg indimellem har skiftet hende og hun har været kortvarigt på maven. Tror max hun kan klare 10-20 min kontakt, så melder hun sig igen, hvor jeg så igen tilbyder begge bryster til hun falder i søvn og sover måske 1-2 timer. Så du kan godt se at i de 1-2 timer hun er vågen/døsig, så har jeg reelt kun kortvarigt god kontakt med hende. Det dræner mig noget også fordi jeg jo har min store datter, jeg skal hente fra dagpleje og også kunne give opmærksomhed.
Det er stort set sådan hele dagen og værre om aftenen. Det ville være rart hvis hun tog en sut, så jeg kunne trække den lidt, men sådan er det altså ikke. Får hun en flaske, så synes jeg der er bedre kontakt og mindre uro. Om aftenen ammer hun konstant, men tilsidst ender det med efter 3 timer, at hun får mme, fordi hun er meget urolig. Jeg kan dog presse få dråber ud af brystvorterne, men altså, jeg har her suppleret med mme, hvor hun hurtigt drikker 100 ml. ca. Men hun sutter stadig, indtil hun er helt udmattet og falder i søvn.
Jeg er derfor noget i tvivl om hun skal have mme, eller om jeg skal fortsætte uden og se hvad der sker, både med vægten og min mælkeproduktion. Men puha, ved ikke om jeg tør. Det var et langt brev:)
Håber du kan give lidt råd.
Hilsen Maiken