Brev:
Én eller to lure?
6. november 2010
Alder:
9 mdr.
Én eller to lure?
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål ang min søns dagsrytme. Han er ENDELIG begyndt at sove bedre og længere stræk om dagen. Dvs. en dag pludselig kan se sådan ud, at vi står op kl. 7 om morgenen og at han så sover fra 10 til halv et. MEN, hovedpinen er så eftermiddagsluren. Den kommer så først til at starte hen af halv fire-fire. Før er han simpelthen ikke træt nok, og det kan såmænd også være lidt af en kamp hvor han skal trilles LÆNGE før han falder i søvn. Og så er vi nervøse for at han sover for længe, for det skal nødigt gå ud over nattesøvnen - plus, at der gerne går ca. 4 timer fra sidste lur til sengetid, og vi vil nødigt putte ham senere end 8. Han står jo alligevel op samme tid om morgenen, og vi nyder sådan at have en smule voksentid inden vi skal i seng.
Nogle dage har jeg af forskellige grunde kunnet holde ham vågen ret længe om formiddagen - jeg har trukket den af praktiske årsager, og han har så været RIGTIg træt og dejset om som et lys ca. halv tolv og sovet til kl. 2. Her har jeg så udeladt eftermiddagsluren og bare holdt den gående - han har været noget træt til sidst, men er så også nem at putte kl. 7 :-)
Det er sådan set en dejlig dag, for han bliver ikke overtræt og pylret, men vi slipper også for at skulle kæmpe med søvnen + vi får mere aften-voksen-tid. Men, bør jeg ikke vente et par måneder med at skære ned til en lur - og kan jeg i denne periode undgå at putte ham senere og senere om aftenen?
Skal jeg vække ham fra hans første lur? Det er jo så nyt at han sover godt, så derfor har jeg været tilbageholdende med at vække ham... plus jeg vist også har læst, at børn bliver mere stressede af at vækkes fra deres lure og at det kan gå ud over nattesøvnen?
Kærlig hilsen
Cecilie