Svar: Problemer med amning af nyfødt
28. oktober 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din lille pige og velkommen til :)
Først: Det er vigtigt at du supplerer din datter med MME, hun har brug for at få dette, for at tage nok på i vægt, som situtaionen er hos jer, vil hun ikke kunne trives med amning alene og det er vigtigt at du bibeholder flasken.
Det er også ganske fornuftigt at du er gået over til flaske, da det er så store mængder mælk hun skal have, at flasken er det ideelle. Det er naturligt for hende at skulle sutte i forbindelse med at hun får mælk og flaske/bryst skal indgå som en helt naturlig del af hendes putteritual, hun skal have mælk før hun skal sove. Så flasken skal bibeholdes og hun skal have mme, ud over den mælk som du kan producere og malke ud.
I har ikke fået den bedste start og det er naturligt at amningen vil være længere tid om at etablere sig, når der har været problemer fra starten. Du fortæller at alle siger hun sutter fint og har fin teknik - jeg synes dog du skal tjekke om lillepigen har for kort tungebånd. Hvis hun har det, vil hun godt kunne die af en brik og af en flaske, men vil have svært ved at svøbe korrekt på brystet og det kan gøre, at hun ikke får stimuleret dig tilstrækkeligt.
Kort tungebånd kan klippes og det kan gøres akut af en øre-næse-halslæge. Det kræver ikke henvisning. Hvis din datter har kort tungebånd vil du kunne se at hendes tunge bliver hjerteformet eller tvedelt i spidsen, når hun forsøger at strække tungen frem og ud af munden. Ofte vil du også kunne se at båndet sidder og strammer under tungen.
Svamp i brystet, trøske - skal behandles. Ellers heler dine sår ikke og det vil påvirke din mælkedannelse, det vil også gøre ondt at amme. Det er her vigtigt at I behandles begge to, man kan ikke kun behandle den ene af jer!
Brystbetændelse behandles ikke med penicillin men med det antibiotika der hedder dicillin (Dicloxacillin, som er det der hedder penicillinasestabilt penicillin med virkning over for penicillinasedannende stafylokokker) - håber det er det, du har fået ....
Det er korrekt at mælkedannelse handler om efterspørgsel - jo hyppigere din datter dier hos dig, jo mere mælk vil du producere. Derfor giver det mere mælk at amme hende hver 2 time (eller malke ud hver 2 time) i stedet for hver 4 time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter ... Så når du skriver at du sidder med hende længe ved brystet, så er det altså vigtigt at du lader hende spise godt hos dig, får dig stimuleret, holder hende igang, så hun spiser effektivt, men herefter skal hun fra og have supplement på flaske. Hun skal ikke have sut, men skal have sin ekstra mælk. Og så kan du så malke ud en ekstra gang, når hun sover.
Også udmalkning og amning om natten er med til at øge din mælkemængde. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og derfor er det vigtigt at du ammer eller malker ud aften, sen aften og tidlig morgen og evt. en gang midt på natten hvis du er vågen .... Det er et spørgsmål om at prioritere både søvn og amning :)
Har du haft brystspændinger i graviditeten? Hvordan er dine bryster i faconen? Kan du mærke dine mælkekamre i brystet, kan du fornemme, når de er fyldt og brystet tynger? Hvordan ser din datter ud når hun dier, kan du hører at hun synker, kan du se mælk i hendes mundvige? Det er vigtige spørgsmål at stille sig selv, når man skal vurdere en amning.
Det er vigtigt at din datter stimulerer dig først, og suppleres med flaske efterfølgende. Hun skal altså starte med at amme og stimulere dig og så skal hun fyldes op med mme i forbindelse med amning og derefter sove, indtil hun så vågner og skal ammes igen.
Dine udmalkninger kan ligge når hun sover, så hun stimulerer brystet og brystpumpen stimulerer brystet. Men du kan også gøre det, at du stimulere begge bryster samtidig - det kan øge din mælkemængde betydeligt, hos nogle helt op til 60 %. Du kan gøre det at du lejer en malkemaskine med dobbeltaggregat, så du kan malke ud på begge bryster samtidig, du kan også gøre det, at du ammer din datter ved det ene bryst og samtidig malker ud på modsatte bryst ...
Den udmalkede mælk kan din datter naturligvis få i stedet for mme. Se min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Brug af sut, skal du passe på med. Det er sådan at børn der bruger sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet på brystet. Det er helt okay, hvis man har et barn der dier 10 gange i døgnet og tager rigtig godt på, men har man et barn som ikke tager nok på og som ikke dier så meget, som man kunne ønske, så skal man være meget påpasselig med at bruge sut.
Man kan købe ammete i helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse, nogen mener de fremmer mælkedannelsen, andre oplever ingen forskel og man skal være opmærksom på at der i visse urteteer er urter, som kan give barnet mavekneb.
Nogle kvinder har en langsom nedløbsrefleks og her kan man nogle gange behandle med syntocinonspray. Syntosinonsprayen virker kun, hvis der er mælk og problemer med at mælken løber hurtigt nok - den fremmer ikke mælkedannelsen.
Nogle kvinder har også effekt af at få en behandling med primperan. Undersøgelser har vist at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet (det mælkestimulerende hormon) og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at barnet efterfølgende spiser hos mor, for at mælkeproduktionen opretholdes. Både syntocinonspray og Primperan skal haves på recept hos egen læge og det anbefales ikke at man tager i det i længere tid. Derudover anbefales Primperan ikke til kvinder med tendens til depression.
Det er også vigtigt at du lægger til i forskellige ammestillinger, da din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun ligger ved brystet. Prøv derfor at variere mellem den traditionelle stilling og tvillinge stilling om dagen og læg dig ned og am liggende om natten.
Så der er altså forskellige ting man kan gøre, for at få øget din mælkemængde og få din amning op at stå - men det vil naturligvis kræve noget af en indsats og det er vigtigt at du har nogen omkring dig, som kan rådgive dig, se på din datter og som har stor erfaring omkring amning. Spørg din sundhedsplejerske og hvis ikke hun ved nok, så spørg om hun har en kollage med speciel erfaring inden for dette felt.
Du må ikke droppe flasken, for så er der en fare for at din datter sulter og det er ikke okay. Hun skal have flaske og hun skal have sin mme og det skal du have det godt med at give hende! Det er meget vigtigt at du ved, at mme er den bedste ernæring du kan give din datter, når det ikke lykkes for dig at amme hende fuldt. Vi har i DK ingen problemer med rent drikkevand og børn trives fuldt ud ligeså godt på erstatning som på modermælk.
Du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvor meget du vil kæmpe og hvad det vil kræve. Det er dog min erfaring at det er vigtigt at gøre nogle forsøg, for også at kunne acceptere, hvis det viser sig at amningen ikke lykkes. Har du gjort hvad du kunne, så er det også lettere at acceptere, at det måske ikke gik :)
Håber at du kan bruge dette videre og husk - moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet!
Knus med på vejen fra mig til dig! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske