Problemer med amning af nyfødt

28. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Problemer med amning af nyfødt

Hej Helen.

Min lille pige (22d, 4 kg) og jeg, har haft en lidt svær start på amningen. Allerede på dag 2 fik hun MME da hun var ved at suge livet ud af mig og hylede stadigvæk af sult. Indenfor 6 dage fik jeg brystbetændelse, både med og uden bakterier. Jeg blev behandlet med penicillin i 10 dage, suttebrikker og udpumpning. Vi er stadig i behandling for trøske.

Min mælkeproduktion, som var lige ved at komme i gang, faldt fra at jeg pumpede 50 ml den første dag til 0 ml den tredje. Derefter pumpede jeg konsekvent på tomme bryster og sov næsten ikke, imellem amning og pumpning.

I samarbejde med min sundhedsplejerske startede vi med at give tilskud af MME og kom hurtigt op på 3-400 ml per dag. Desuden prioriterede vi søvn lidt højere sådan at jeg kun pumpede i dagtimerne. Pga. de store volumner blev vi enig om at give hende en flaske ved siden af, i stedet for at slås med en kop hele tiden. Stille og roligt vendte billedet, og vi kom helt ned på 50-100 ml MME om dagen - jeg troede tingerne gik godt.

Hun er begyndt at kunne sutte på det ene bryst næsten uden suttebrik (den anden brystvorte har dog stadig sårskorpe på). Men så kom sundhedsplejesken igen, og det viste sig at hun ligger under kurven vækstmæssigt (< 200 g over 10 dage). Jeg har sidenhen øget mængden af MME igen hvilket har gjort min datter mere rolig om ikke andet. Hun skal vejes igen om en uge.

Mit problem er at min mælkeproduktion imellemtiden ikke ser ud til at øges. Alle har forsikret mig at det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, men jeg føler ikke rigtigt at jeg kan opfylde hendes behov. Selvom hun sutter uden ...

Annonce

... brik på det ene bryst, føler jeg ikke rigtigt at hun stimulerer mælkeproduktionen. Når jeg pumper (ca. 1 time efter hun har suttet) får jeg typiskt 5-10 ml ud af hvert bryst. Hvis jeg når at pumpe 2-3 gange i træk kan jeg mærke svag spænding i mine bryster og de føles mere fyldte men ellers ikke, og næste gang hun sutter forsvinder det. Jeg pumper ikke om natten og om morgenen er jeg gerne helt tom, dvs. hun får gerne 2x 70 ml MME i perioden fra kl. 4-10 am inden jeg igen har fået mælken i gang.

Min store frygt er at jeg er ved at tabe mælken helt eller at hun nu har forkert sutteteknik, og derfor ikke stimulerer mit bryst længere, og at jeg dermed vil være bundet til at bruge pumpe i al den tid jeg ammer. Sidst men ikke mindst er jeg bange for langtidseffekten af hvis hun sulter nu - der er ikke de store tegn på det, men det var der heller ikke inden sidste vejning. Det er meget svært at vide hvor meget MME hun skal have ved siden af brystet, da hun tager det meste af det man tilbyder, og gylper hvis hun får for meget.

Sidst men ikke mindst har mange foreslået at jeg anskaffer mig en sut, da hun kan amme i rigtig lang tid ad gangen. Jeg er dog meget tvivlende, da jeg føler at der er nok sutte-forvirring i forvejen, med fingre, suttebrikker, flaske osv. Risikerer jeg ikke at ødelægge det sidste af hendes sutteteknik?

Har du nogen kloge tanker? Hvordan får jeg mælkeproduktionen i gang? Ville det hjælpe at droppe flasken helt? Og kan hun have mistet sin bryst-sutteteknik, som jeg ellers havde fået at vide at var rigtig fin? Sidst men ikke mindst - er der en fare for at min datter sulter?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2