Brev:
Skriger pludselig ved sengetid
28. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Skriger pludselig ved sengetid
Hej Helen...
Så har vi igen brug for din hjælp og vurdering af vores dreng på nu 10 mdr.
Det har ikke været noget problem at lægge ham om aftenen før nu. Han får en flaske inden vi lægger ham. For nogle måneder siden faldt han altid i søvn ved flasken og vi kunne lægge ham uden vrøvl. Han får stadig flasken, men falder dog sjældent i søvn nu. Men vi har stadigt kunne lægge ham i sengen. Så har han rejst sig om mange gange og snakket i noget tid, hvor vi bare har gået ind til ham og lagt ham ned og sagt godnat igen. Til sidst faldt han i søvn uden brok eller gråd.
Men fra den ene dag til den anden bliver han pludselig MEGET ked af det når vi skal lægge ham. Har aldrig oplevet denne gråd før. Meget hysterisk og helt utrøstelig. Derfor er vi meget i tvivl om, hvad dette kan skyldes. Vi har mange bud på hvad det kan være. Men det værste af det hele er, at vi ikke ved om det er fordi han har ondt.
Han er på nuværende tidspunkt lidt forkølet og vi har derfor haft ørerne i tankerne. Dog tror vi ikke det er det, da der slet ingen problemer er om dagen når han sover i barnevognen. Vi har dog løftet hovedgærdet lidt og samtidig givet ham næsedråber når han har været helt stoppet.
Er anden faktorer kunne være, at der igen er tænder på vej. Sidst han fik en tand var han meget plaget af det. Dog ikke på denne hysteriske måde, men mere i form af at han havde svært ved at sove om dagen. Men han bider meget i fingrene så måske det kunne være det. Vi undrer os bare over at det kun er om aftenen at dette plager ham..
En sidste ting vi har diskuteret er, om han i denne alder er i et stort udviklingstrin og derfor er utryk ved at skulle lægges til at sove i eget værelse. Han er meget nysgerrig og har virkelig fået øje på verden omkring ham. Han peger på ting og siger "det"... skønt:-)
Vi tænker om alle disse indtryk gør ham utryg og det kan være derfor han reagerer sådan. Dog plejer han at falde til ro hvis vi tager ham ind til os, men der kan han heller ikke rigtig finde ro. Den anden dag tog det 1½ time at lægge ham og det var med skrig og skrål og så vågnede han også kl. 02.00 og faldt først til ro kl. 04.00. Så det er nogle hårde dage og eftersom jeg starter på arbejde i morgen, ville det jo være skønt hvis man fik sin nattesøvn.
Vi er som skrevet meget i tvivl om, hvad han pludselige og voldsomme reaktion kan skyldes. Kan et barn i denne alder trodse det at blive lagt i seng? Vi vil jo ikke lade ham ligge og skrige hvis han har ondt eller er utryg.
Håber du kan give et bud på hvad der kan være med vores ellers altid glade og dejlige dreng.
Med venlig hilsen
Christina