Svar: Uinteresseret i amning om dagen
25. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Det er faktisk rigtig fint at Cecilie nu selv er begyndt at trappe amningen ned om dagen, for faktisk har hun kun brug for 4 amninger i døgnet og skal ikke have mme af kop. Hendes mælkeindtag skal netop skæres ned for at give plads til mere rigtig mad :)
De fire amninger ligger meget fint tidlig morgen, inden middagslur aften og sen aften og en plan for dagen til et barn på 7 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop og må her også gerne suppleres med lidt brødhapsere, som I er begyndt på.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes ikke længere om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere familiemad, må f.eks. gerne få lidt ris med sovs, et stykke kogt blomkål eller broccoli at sidde og gumle på selv osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, skal amningerne altså trappes ned nu og den bedste måde at gøre dette på er naturligvis når barnet selv begynder at sige fra :)
Som du kan se skal du ikke amme lige efter grød osv. men først når der er gået måske 1-1½ time efter, inden hun f.eks. skal sove middagslur.
Så det lyder som om at hun selv er begyndt at trappe ned i amninger og det skal du naturligvis følge hende i. Og så håber jeg at planen for dagen giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen nu, så hun fortsat får sit behov for både mælk og mad dækket sufficient :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske