Svar: Uinteresseret i amning om dagen

25. oktober 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Det er faktisk rigtig fint at Cecilie nu selv er begyndt at trappe amningen ned om dagen, for faktisk har hun kun brug for 4 amninger i døgnet og skal ikke have mme af kop. Hendes mælkeindtag skal netop skæres ned for at give plads til mere rigtig mad :)

De fire amninger ligger meget fint tidlig morgen, inden middagslur aften og sen aften og en plan for dagen til et barn på 7 måneder vil se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop og må her også gerne suppleres med lidt brødhapsere, som I er begyndt på.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur hun tager

Eftermiddag 16: en lille smule ...

Annonce

... flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes ikke længere om eftermiddagen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere familiemad, må f.eks. gerne få lidt ris med sovs, et stykke kogt blomkål eller broccoli at sidde og gumle på selv osv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan se, skal amningerne altså trappes ned nu og den bedste måde at gøre dette på er naturligvis når barnet selv begynder at sige fra :)

Som du kan se skal du ikke amme lige efter grød osv. men først når der er gået måske 1-1½ time efter, inden hun f.eks. skal sove middagslur.

Så det lyder som om at hun selv er begyndt at trappe ned i amninger og det skal du naturligvis følge hende i. Og så håber jeg at planen for dagen giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen nu, så hun fortsat får sit behov for både mælk og mad dækket sufficient :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor