Svar: Amning - bliver ikke tilstrækkelig mæt
21. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din lille pige, tak for din fine beskrivelse og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg synes det er rigtig godt du skriver!
For det første lyder det faktisk ikke som om at din datter tager helt nok på, jeg synes ikke hun skal tage under 200g på om ugen og det lyder ganske rigtigt som om at din datter ikke får mælk nok hos dig. At hun kan die fra begge bryster, hvor du tydeligt kan mærke at du bliver tømt ud, og at hun så efterfølgende drikker 70ml af en flaske - hun har brug for mere mælk.
Spørgsmålet er bare, hvorfor du ikke producerer helt nok og hvad du så kan gøre, for at få øget din mælkemængde og her kommer lidt forslag :)
At kunne amme kræver ro, og du har naturligvis ikke samme ro omkring dig nu hvor det er anden gang og du også har en storesøster at tage dig af ... Men det handler også meget om at din datter skal spise korrekt ved brystet og du fortæller at hun sutter og sutter - men der dannes ligesom ikke mere mælk.
Er du hundrede procent sikker på at lillepigen har rigtig fat? Det er vigtigt at du får tjekket hendes tungebånd og sikrer dig at hun ikke har svært ved at svøbe om brystet, fordi hendes tungebånd er for kort. Hvis hun har kort tungebånd, så vil hendes tunge ikke kunne komme særlig langt ud af munden, den vil ofte være lidt hjerteformet på spidsen og du vil ofte også kunne se tungebåndet se kort ud, når hun åbner munden og f.eks. græder ...
Du skal være sikker på at tungen svøber korrekt om vorten og at hun har bryst nok inde i munden, så hun kan arbejde korrekt med brystet og stimulere det nok.
Når man skal øge sin mælkeproduktion, så er det vigtigt at amme så hyppigt som muligt. Jo hyppigere hun lægges til, jo mere mælk producerer du og det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke ekstra mælk at amme hende i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.
Det er også en fordel at du ammer om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er natamning især vigtigt, hvis man vil øge sin mælkeproduktion.
Når du ammer hende, så er det vigtigt at du søger for hat hun spiser effektivt, hun skal være vågen og die energisk, når hun ligger ved brystet og du skal sørge for at holde hende godt igang. Hun skal have mælk fra et bryst af gangen og spise i bund på en side, når hun har gjort det, så skal hun bøvse og du kan her skifte hende, pludre med hende osv. og så skal hun lægges til modsatte bryst, hvor hun så kan die som hun har behov for. Nogle gange spiser hun længe, andre gange mere kortvarigt. Herefter skal hun normalt være så mæt at hun naturligt har brug for at sove, hvis ikke hun har det og stadig virker sulten, så skal du supplere hende med en flaske.
Det er netop vigtigt at hun stimulerer dig først, og suppleres med flaske efterfølgende. Hun skal altså starte med at amme og stimulere dig og så skal hun fyldes op med mme i forbindelse med amning og derefter sove, indtil hun så vågner og skal ammes igen.
Det har også betydning om hun bruger sut og hvornår du tilbyder hende sutten. Det er sådan at børn der bruger sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet på brystet. Det er helt okay, hvis man har et barn der dier 10 gange i døgnet og tager rigtig godt på, men har man et barn som ikke tager nok på og som ikke dier så meget, som man kunne ønske, så skal man være meget påpasselig med at bruge sut.
Når du bruger sutten, så er det derfor vigtigt at tilbyde den efter hun har både ammet og fået mme. Sutten gives der, hvor hun lige har behov for at sutte lidt for at falde i søvn. Det er vigtigt at den ikke gives, for at holde hende hen - på puslebordet f.eks. inden hun skal ammes.
Du kan med fordel malke ud med en brystpumpe og det er her rigtig vigtigt at vide at dobbeltudmalkning kan øge din mælkemængde med op til 60%. At dobbeltudmalke betyder at du malker ud på begge bryster samtidig. Det kan du gøre ved at have din datter liggende ved det ene bryst og bruge brystpumpen på det andet. Eller du kan leje en brystpumpe med dobbeltaggregat, så du imellem amningerne, når din datter f.eks. sover 3-4 timer, kan stimulere og malke ud fra begge bryster samtidig.
Den udmalkede mælk kan din datter naturligvis få i stedet for mme. Se min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Man kan købe ammete i helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse, nogen mener de fremmer mælkedannelsen, andre oplever ingen forskel og man skal være opmærksom på at der i visse urteteer er urter, som kan give barnet mavekneb.
Nogle kvinder har en langsom nedløbsrefleks og her kan man nogle gange behandle med syntocinonspray. Syntosinonsprayen virker kun, hvis der er mælk og problemer med at mælken løber hurtigt nok - den fremmer ikke mælkedannelsen.
Nogle kvinder har også effekt af at få en behandling med primperan. Undersøgelser har vist at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet (det mælkestimulerende hormon) og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at barnet efterfølgende spiser hos mor, for at mælkeproduktionen opretholdes. Både syntocinonspray og Primperan skal haves på recept hos egen læge og det anbefales ikke at man tager i det i længere tid. Derudover anbefales Primperan ikke til kvinder med tendens til depression.
Det er også vigtigt at du lægger til i forskellige ammestillinger, da din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun ligger ved brystet. Prøv derfor at variér mellem den traditionelle stilling og tvillinge stilling om dagen og læg dig ned og am liggende om natten.
Du skal også vide at man kan bruge det der hedder et "hjælpe-bryst" eller lact-aid-system. Det er en lille anordning, hvor man har en tynd sonde siddende ved brystvorten og igennem sonden løber så mælken ned til barnet. Samtidig ligger barnet så og dier på vorten og oplever således at få mælk fra brystet samtidig med at barnet faktisk også stimulerer brystet. Mælken kan komme fra en speciel pose eller fra en flaske, som man har stående ved siden af sig.
Der er altså rigtig mange ting man kan gøre og det er rigtig fint at du gerne vil arbejde på at øge din mælkemængde og få amningen til at fungere. Jeg synes heller ikke du skal give op, før du har forsøgt flere muligheder, så prøv nogle af ovenstående ting og se om det kan hjælpe dig videre :)
Lykkes det så ikke, så skal du ikke fortvivle - du er stadig den bedste mor for din lille pige, selvom amningen ikke lykkes. Det vigtigste er trods alt at hun tager på, udvikler sig og har det godt og så må du gøre som nu, amme og supplere med mme på flaske :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske