Brev:
Amning - bliver ikke tilstrækkelig mæt
21. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Amning - bliver ikke tilstrækkelig mæt
Kære Helen
Jeg har netop fået nr. 2 pige, Merle, for godt 4 uger siden. Hun er født til termin, 3480gr. og 52 cm. Fantastisk graviditet og fødsel. Men jeg har problemer med at gøre hende tilstrækkelig mæt ved amningen.
Siden fødslen har hun meldt sig konstant hos mig, sover max 2-3 timer et par gange i døgnet og er ellers vågen og melder sig hos mig, søger og græder. Sover meget korte lure ila dagen, vågner hver halve time, nogle gange kort efter jeg har lagt hende. Min mand har gået hjemme i 4 uger og har været en rigtig god støtte. For når jeg har været ”Nora malkeko” fra kl. 9 morgen til 14 trænger jeg til et bad og en pause. Han har sørget for mad og drikke til mig, når jeg har været bundet til sofaen.
Jeg har nu efter 4 uger en forventning om, mælken er løbet til, at hun kan sove lidt længere lure ila døgnet. Men det sker altså ikke. Jeg føler faktisk, hun hver dag forsøger at øge mælkeproduktionen, at hun har ”tigerspring” dagligt.
Sundhedsplejersken har været her og Merle har på 14 dage taget 300gr. på, så det er jo fint. Men jeg føler hun er mere sulten. Har nogle gange suppleret efter amning med bare 20-30ml modermælkserstatning, hvorefter hun falder i søvn. Jeg fornemmer min produktion går i stå, så snart der er et enkelt døgn med lidt længere lure på 2-3 timer, eller hvis jeg har en hård nat med hende eller går en tur ila dagen.. Hun skal så arbejde ekstra dagen efter for at få det op at køre igen. Det resulterer i ømme brystvorter og søvnløse nætter og formiddage/middage hvor hun sutter og sutter og sutter.
Med Silje, vores første piger der nu er 2½ år, var det amning flere timer om aftenen, hvilket jo er ”normalt”, men her er det dag og eller aften-nat i flere timer. Hun er ellers opmærksom, glad, har allerede smilt til os, fin øjenkontakt, våde bleer osv. Vi har været meget heldige med hende fordi Silje skreg mange timer hver dag. Det gør hun ikke. Kan nemt trøstes, så længe mors ”babs” er der.
Men fx i dag, hvor jeg har ammet hende og efter to timer kører det med op fra liften, vuggen i søvn, ned i liften, forsøge med sut, vågnede hun helt og var sulten. Jeg gav hende mad igen fra begge bryster, hvor jeg ammer ca. 15-20min på hver bryst. Men hun søger stadig. Så gav jeg hende modermælkserstatning som supplement og her tog hun lige 70 ml. Var herefter helt rolig og så sig omkring, rigtig tilpas.
Jeg er selvfølgelig meget ked af jeg ikke kan mætte hende, men tænker selvfølgelig om der var andet jeg kunne gøre. Eller om der kan være andre årsager til den sutten, såsom tryghed, mavegener. Jeg har dog ikke fornemmelse af mavegener. Hun vil ikke rigtig tage en sut eller fars lllefinger, for der kommer jo ikke noget ud;) Jeg tænker også når hun kan sluge 70ml lige efter en amning, så MÅ det da være sult. Dette kombineret med flade bryster;) Hun tager åbenbart AL min mælk.
Min sundhedsplejerske mente, jeg skulle amme hende på begge bryster som ovenfor nævnt og så lege lidt og når hun bliver træt, amme hende igen på begge bryster. Men problemet er så, at så HAR jeg ikke mere. Hun bliver ikke mæt og vågner hvert 15. minut efter hun er faldet i søvn ved mit bryst.
Mine bryster er flade og eneste mulighed er så jeg har suppleret hvorefter hun falder i søvn og sover 3 timer. Andre gange liver hun dog op, men det er vel pga hun endelig får noget...
Hilsen