Svar: Bebrejder mig selv
14. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Først tillykke med din lille dreng og dernæst velkommen til, det er dejligt at du skriver til mig - tak for dit ærlige og åbne brev :)
For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og det tager tid at komme sig over dette. Det giver et stik i hjertet hver gang man ser andre kvinder sidde og amme deres børn og sådan er det - det skal du leve med. Et afbrudt ammeforløb skal ofte bearbejdes ligesom alt andet, som er svært for os at komme igennem og det er helt okay, at du giver dig selv lov til at være ked af det. Men samtidig er det vigtigt at du ved, at du ikke er en dårlig mor, fordi du ikke ammer - tværtimod!
For det første var det nødvendigt med supplement til din dreng på sygehuset, for at han skulle komme igennem sin gulsot uden problemer. For det andet var du nødt til at prioritere tid til dine større børn og når man er 3. gangsfødende, så er det begrænset hvor meget tid man har til at malke ud, stimulere osv. for at få amningen til at køre. Og for det tredje, så fortæller du at du også er blevet brystopereret efter du fik din yngste datter, så amningen af din dreng kunne og ville sandsynligvis også være påvirket af dette.
Der har altså været flere 'ods imod jer' og det har været den rigtige beslutning du har taget og derfor nytter det ikke noget at du går og bebrejder dig selv. Det vil normalt være lettere at acceptere flasken, når man begynder at lægge mærke til hvor godt ens barn trives. Hvor glad og tilfreds han er, når han har spist. Hvor godt han sover osv. Det er I ikke rigtigt kommet til endnu og netop fordi du ikke rigtig kan se fordelene ved flaske, så gør det naturligt din frustration større - men der er mange fordele ved at give flaske og det er dem, du skal finde nu :)
Det vigtigste, det der betyder mere end andet, er at jeres lillebror har det godt og trives og derfor skal vi have ham til det :) Men du skal som mor, naturligvis også have det godt og går du rundt og er ked af det, bebrejder sig selv at amningen ikke lykkedes, går du rundt og føler dig som en dårlig mor, ja så påvirker det hele familien - og det har ingen jo glæde af ...
Derfor må du naturligvis overveje om du skal tale med din læge om, hvordan du har det og om hvorvidt du har brug for hjælp. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvordan du har det inderst inde, hvor ked af det du går rundt og føler dig, men du skal naturligvis være opmærksom på om du kan være på vej til at udvikle en efterfødselsreaktion, der kræver behandling. Så tal med din læge, det er altid en god idé :)
I forhold til din lille dreng, så er fordelen jo at du præcist ved, hvor meget mælk han får - prøv at se det som noget positivt og at du derfor bedre kan vurdere om han græder fordi han er sulten eller om hans behov er andet end mælk :)
Han har brug for 1/6 af sin vægt i døgnet og du må derfor prøve at udregne hans døgnbehov - det giver dig et billede af, hvorvidt 100ml af gangen er nok ... Hvis han vejer f.eks. 4200g så vil hans døgnbehov være 700ml og altså være 100ml i flasken givet 7 gange dagligt - hvis han vejer mere skal han have mere mælk.
Det er vigtigt at hans mave fungerer, hvis han har problemer med hård mave og forstoppelse, så vil det naturligt påvirke hans indtag af mælk. Du er meget fint at du har prøvet at give ham syrnet erstatning, hvilket laves af både Beauvais og Semper og også forsøger med NAN HA som laves af Nestle. Men hvis dette ikke er nok, så skal han have laktulose og han må her få 1 ml pr kg, gerne fordelt over 2 gange dagligt. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 5 kg, så kan han få 2½ ml morgen og 2½ ml aften.
Du skal ikke være ked af at give ham laktulose, han kan få det dagligt og det er ikke problematisk. Det er langt mere problematisk hvis han har hård mave og derfor skal du have det skidt med ikke at gøre noget og godt med netop at gøre noget ved det! :)
Du kan gøre det, at du i en periode deler flaskerne over i 2, så han får ½ flaske, når han vågner af en lur og bliver aktiveret, skiftet, leget med osv. og så får ½ flakse inden han skal sove igen. Det kan gøre at han begynder at tage lidt mere mælk til sig og at du får ham fyldt lidt ekstra op om dagen. Det er vigtigt at mælken ligger fordelt over hele døgnet og ikke at han tager 5 flasker om natten. Så du er nødt til at forsøge at fylde ham godt nok op hele dagen igennem, for at han ikke skal søge flasken hver time natten igennem.
Det vil ellers være rigtig godt, at du forsøger at få en fast rytme ind, hvor han får flaske inden han skal sove, så han sover længere og så flasken bliver en naturlig del af hans putteritual - men lige nu altså okay at dele flasken over og aktivere ham imellem, for at få mere mælk i ham om dagen :)
Og så vil det også være rigtig godt at du nu lærer ham at tage imod en sut og giver ham sutten konsekvent hver gang han skal sove. Det vil være rigtig rart for jer på sigt at han vil tage dette - sutten vil kunne give lidt ro i maven og på sigt hjælpe ham til at sove bedre.
Han er stadig så lille at han ikke vil være vågen lang tid af gangen, men stille og roligt skal han naturligvis have vågne perioder, hvor han bliver mere og mere aktiv og det er vigtigt at du her sidder med ham, pludrer med ham osv. som du også beskriver at du gør så fint :) Bliv endelig ved med det og nej - jeg tror ikke han bliver understimuleret, det lyder som om at du er meget opmærksom på ham og på at han skal have det godt, have masser af nærhed og kontakt :) Og så har han jo også sine storesøstre, som han kan kigge på og lytte til ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske